Vitamín C – část 2

5

Vitamín C z přírodních zdrojů

V první části (Vitamín C, Kyselina askorbová – část 1) jsme si řekli, jak je chemická kyselina askorbová škodlivá a nebezpečná. Oproti tomu přírodní vitamín C má mnoho benefitů. Pojďme si říct, jaké jsou jeho přírodní zdroje a jak je připravit.

Zdroje

Jelikož se vitamín C ničí teplotou a dlouhým skladováním, tak zde nebudu psát nejčastější zdroj uváděný v některých knihách, kterým jsou brambory – za prvé je musíte skladovat a za druhé uvařit, takže vitamín C neobsahují. Pokud ho budeme hledat v zelenině a ovoci, tak musíme konzumovat plodiny syrové, čerstvé nebo šetrně sušené.  Vybral jsem pár zdrojů, nad kterými se dá přemýšlet. Obsah vitamínu C je v miligramech na sto gramů.

  • Červená paprika 130mg
  • Kiwi 100mg
  • Pomeranč 50mg
  • Citron 50mg

Většinou doporučuji denní příjem 250 – 600 mg vitamínu C z přírodních zdrojů – lehce se dá spočítat, kolik byste museli přijmout těchto potravin, abyste se na doporučenou hodnotu dostali – obzvlášť u citronů by to bylo velmi zajímavé. Mnohdy je to bohužel nevhodné (přes zimu) kvůli ochlazujícímu vlivu syrové zeleniny a ovoce. V této chvíli přicházejí na řadu přírodní doplňky – sušené šípky (3-7%  vitamínu C), sušené ovoce camu camu (13% vitamínu C), nebo prášek z aceroly (10% vitamínu C). Obsah vitamínu C je potom v jednom gramu tento:

  • Šípky 30 – 70mg
  • Camu camu 130mg
  • Acerola 100mg

Z tohoto přehledu je jasné že dostat do sebe vitamín C ze sušených plodů je mnohem jednodušší, ale ne vždy levnější – sušené camu camu a acerola vyžadují určitou investici. Oproti tomu mnou preferovaný zdroj, jímž jsou sušené šípky, vyjde cenově docela pěkně, ale má menší nevýhodu – musíte je nejprve zpracovat – nelze totiž jíst sušené šípky jen tak z pytlíku, protože obsahují chloupky, které mohou dráždit hrdlo i zažívací trakt. Příprava teplého šípkového čaje ve mně nevzbuzuje moc velkou důvěru, protože se musí opět tepelně upravit, což snižuje obsah vitamínu C.

Čtěte také:  Zázračný molekulární vodík?

Studený šípkový čaj

Pro jeho přípravu budete potřebovat tyčový mixér nebo kafemlýnek, dva cedníky – 1 hrubší a jeden jemnější a běžné domácí nádobí.

Postup:

Vezmeme 1 polévkovou lžíci sušených šípků (10g), nasypeme do hrnečku a zalijeme studenou vodou. Hrneček vložíme přes noc do lednice. Druhý den jsou šípky krásně měkké, rozmočené a vylouhované. Tyto šípky i s vodou přelijeme do nádoby, ve které je budeme mixovat. Nyní je dostatečně dlouhou dobu mixujeme tyčovým mixérem. Poté rozmixované šípky nejprve přecedíme přes hrubší cedníček a poté přes jemnější sítko. Vznikne nám studený šípkový čaj, který obsahuje 300 – 700mg přírodního vitamínu C plus další aktivní živiny. Čaj můžeme rovnou pít, nebo použít na přípravu dalších nápojů. Pokud nemáte tyčový mixér, ale máte kafemlýnek tak šípky za sucha rozmixujte na prach v kafemlýnku a až poté je namočte do vody přes noc. Druhý den je pořádně rozmíchejte v šejkru a proveďte proces s cedníkem.

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!