Únava nadledvinek nebo jen skryté hladovění?

0

Moderní diagnóza

Únava nadledvinek je velmi trendy diagnóza v alternativním zdravotnickém průmyslu a vidím stále více klientů, kteří ke mně přišli s touto diagnózou. Všimla jsem si znepokojivých souvislostí u mnoha klientů a to si zaslouží trochu pozornosti.

Kalorie vs. kvalita potravin

Nejprve bych chtěla mluvit o tom, co považuji za jeden z nejvíce znepokojivých aspektů výživového poradenství. Je to důležité pro diskusi, kterou chci mít o nadledvinové únavě. Tento aspekt je tvrzení, že „na kaloriích nezáleží“. Ve světě poradenství je silná averze k diskusi o kaloriích a má to několik důvodů. Trend zaměření se na kvalitu stravy než na kalorie není ve své podstatě negativní. Kvalita potravin je důležitá a můžete mít obrovský rozdíl ve výsledcích v oblasti zdraví a hubnutí. Zaměření na kvalitu potravin je také dobré z politické a sociální perspektivy. Zlepšení potravinového systému bude mít dalekosáhlé pozitivní účinky na naše zdraví, ekonomiku a životní prostředí. Zaměření na kvalitu potravin je dobré !

Pozor na přílišné omezení

Nicméně mnoho poradců to vzalo do extrému a vytvořilo mytologii, že kalorie jsou irelevantní a počítání, sledování nebo povědomí o kaloriích je hloupé. Někdy to funguje, neboť určitě existuje kategorie lidí, pro které by jednoduše zlepšení kvality stravy vedlo ke zlepšení zdraví a optimalizace hmotnosti. Bohužel existuje také poměrně velká kategorie lidí, pro které má hyper-zaměření na kvalitu potravin a odpor vůči uznávání relevance kalorií katastrofální účinek.

Mnoho lidí, kteří se ocitnou v nových dietních filozofiích, jsou ti, kteří mají dlouhou historii sledování hmotnosti, omezení stravování a obecně neuspořádaným vztahem s jídlem a stravováním. Tito lidé ztratili schopnost přesně hlídat svůj hlad a sytost a jsou obvykle zvyklí cítit pocit viny a hanby při jídle. Uplatňování dalších dietních omezení pro tyto lidi, které má většina diet, a zároveň jim říkat, že na kaloriích nezáleží a počítání kalorií je hloupé, vede nevyhnutelně do situace, kterou vidím nejčastěji v mé praxi. Jsou to lidé, kteří jsou v neustálém stavu polohladovění. Plní své talíře bílkovinami a zeleninou (tj. nízkokalorickými, vysoce termogenními potravinami) a věří, že jedí „hodně“: Ale ve skutečnosti přijdou o kalorie, které tělo potřebuje v řádu stovek nebo dokonce tisíců denně.

Nevhodné příklady

Nedávno jsem viděla na facebooku obrázek snídaně jednoho známého a uznávaného výživového poradce. Bylo to jedno vejce, pár kousků masa a malá porce zeleniny. Osoba, která zveřejnila obrázek, tvrdila, že to bylo dost potravin, aby mu to stačilo až do oběda. Důvodem byla hustota živin ve snídani. To je pravda, potraviny na talíři byly výživné. Ale když jsem počítala obsah kalorií v tomto jídle, tak to bylo méně než 300 kalorií. Lidské tělo neběží na živinách, běží na kaloriích. Potřebujeme živiny, které podporují opravu, udržují zdraví, syntetizují hormony apod. Ale naše těla vynakládají energii na podporu procesů života (trávení, srdeční rytmus, mozková činnost atd.) A naše tělo vynakládá energii na fyzickou aktivitu a cvičení. Energie, kterou naše tělo používá, se měří v kaloriích a kilojoulech. Víme, že záleží na tom, abychom jich nejedli příliš mnoho, ale víte také, že se musíte vyvarovat tomu abychom jich jedli málo?

Čtěte také:  7 věcí, které by měl každý vědět o nízkosacharidové dietě - první část

Zpět k únavě nadledvinek

Zde je místo, kde se vrátíme k únavě nadledvinek. Po přečtení nejlepších google odkazů na téma únava nadledvinek, jsem udělala seznam nejběžnějších projevů a příznaků: únava, nespavost, úzkost a deprese, nízký krevní tlak, chutě, citlivost na chlad, mozková mlha, trávicí problémy, nerovnováha reprodukčních hormonů, špatná regenerace z cvičení atd. Upřímně řečeno, seznam příznaků nadledvinek má téměř stejnou podobu, jako je seznam příznaků hladovění. Ve skutečnosti je podobnost natolik jasná, že jsem vypsala příznaky anorexie, hladovění a únavy nadledvinek, abyste mohli porovnat:

  • únava
  • poruchy spánku, nespavost
  • špatné trávení
  • špatná imunita, časté nachlazení, chřipka, infekce
  • nízký krevní tlak
  • citlivost na chlad
  • špatné zotavení z cvičení
  • úzkost, deprese
  • podrážděnost
  • špatná paměť, mozková mlha
  • ztráta chuti k jídlu nebo nadměrná chuť k jídlu
  • chutě
  • dysfunkce reprodukčních hormonů

To, co vidím, je vysoká korelace mezi omezením stravy (a mám na mysli specifické omezení týkající se skupiny potravin a makronutrientů, nikoliv omezení kalorií, ačkoli jeden téměř nevyhnutelně vede k druhému, i když neúmyslně) a diagnostice únavy nadledvin. V mé praxi vidím stále více klientů, kteří ke mně přišli již s diagnózou od jiného poradce. A s taškou plnou doplňků stravy na podporu nadledvin. Součástí mého poradenství a filozofie je zajištění adekvátního příjmu kalorií na podporu tělesné aktivity. Takže si často žádám od klientů 3 denní přehled o tom co jedí. A to, co zjišťuji znovu a znovu, je to, že tito lidé konzumují tak málo kalorií, že jsou ve stavu hladovění (WHO definuje hladovění jako méně než 2100 kalorií denně pro muže a 1800 denně pro ženy). Kvalita jejich stravy je perfektní, určitě jim nechybí živiny ! Ale hladoví. Přesvědčuji je, aby jedli víc, aby zařadili některé zdravé potraviny, které jsou v jejich myslích označeny jako nezdravé (např. ovoce, sušené ovoce, ovesné vločky) a najednou se příznaky jejich únavy začnou zázračně řešit.

Únava nadledvinek existuje

Říkám, že únava nadledvinek neexistuje? Určitě ne. Tito lidé jsou jistě nemocní. A jsou pravděpodobně další faktory, které mohou k této diagnóze přispět. Co říkám, je, že existuje spousta lidí, kteří si myslí že jsou nemocní. A existuje spousta poradců, kteří jim onemocnění podporují zaměřením na kvalitu potravin a odmítnutím potřeby kalorií. Je to nezodpovědné. Pro některé lidi, pro mnoho lidí, je jednoduše zvýšení příjmu kalorií prvním a nejdůležitějším krokem k zotavení.

Řešení?

Potřebujeme nalézt rovnováhu mezi kvalitou potravin a adekvátním příjmem kalorií. Potřebujeme uznat význam přiměřeného příjmu kalorií, potřebujeme oddělit morálku od výběru potravin. Potřebujeme přestat hodnotit, jak jedí ženy a jak jedí ženy z obálek časopisů. Udělala jsem první krok tím, že jsem zveřejnila svůj jídelníček a snažím se podpořit ostatní ženy. Učím je rozpoznat, že striktní diety vytištěné v časopisech a zobrazené na facebooku nejsou přiměřené a že zdravé ženy jedí zdravé množství jídla. Řekni stop dietám !

Zdroj: kaleo

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!