Nové studie o účinku cvičení proti stárnutí

0

Poslouchal jsem rádio na cestě do práce na začátku tohoto týdne a příběh, který jsem slyšel, upoutal mou pozornost. Vědec v důchodu, který je také celoživotním cyklistou, si všiml, že on a jeho přátelé nestárnou stejně jako jejich vrstevníci necyklisté. Ne že by nevypadali starší, ale spíše, že netrpí tolika nemocemi a takovým úpadkem fyzických sil jak by se předpokládalo. Jako bývalý vědec se spojil s dalšími vědci a navrhl studii, která měla zjistit proč.

Co zjistili

To, co jsem se ze studie dozvěděl, bylo hodně odborné a musel jsem několikrát telefonovat a dál se vzdělávat abych to pochopil. Jejich zjištění se zaměřují na potenciální ochranný účinek, který by mohly mít vliv na funkci brzlíku; což je klíčová součást endokrinního systému, která hraje velkou roli v imunitním systému. Brzlík je aktivní při tvorbě T-buněk, které jsou rozhodující pro přizpůsobivost imunitního systému, když narazí na nové antigeny. Brzlík je největší a nejaktivnější od dospívání a potom začíná atrofovat. Jak lidé stárnou, brzlík prochází „involucí orgánu“, protože jeho tkáň postupně nahrazuje tuková tkáň.

Vědci porovnali imunitní systémy 125 celoživotních cyklistů v rozmezí od 55 do 79 let s věkově stejnými nesportovci a se skupinou mladších nesportovců. Ve srovnání se staršími nesportovci, cyklisté vykazovali výrazně menší pokles funkce brzlíku. Což naznačuje, že mají zvýšenou ochranu před nemocemi a chronickým zánětem; (stárnutí je spojeno s „zánětem“ nebo zvýšením cirkulačních zánětlivých cytokinů). V podstatě cyklisté měli imunitní systém „mladší osoby“.

Proč právě jízda na kole?

Zatímco mě titulek rádia upoutal díky cyklistice, název studie se týká „vysoké úrovně fyzické aktivity“. Poznatky se týkají cyklistů, protože to byly ti, kteří jsou studováni, a to ne proto, že cyklistika je lepší než běh nebo plavání nebo jiná fyzická aktivita, pokud jde o zachování funkčnosti brzlíku ve stáří. To bude další případ, kdy následné studie jistě prozkoumají tyto proměnné.

Mám svůj vlastní – i když poněkud zaujatý – názor, proč je cyklistika pramenem mládí

Pohyb bez nárazů – cyklistika je šetrná ke kloubům, zejména ke spodní polovině těla (nohy, kotníky, kolena, boky). V ortopedii je staré rčení, že „pohyb je mazadlo“ pro klouby, protože udržuje synoviální tekutinu – lubrikant pro vaše klouby – pohyb a práci. A při jízdě na kole všichni tyto společné pohyby přicházejí bez velkých otřesů. Je to prostě méně opotřebení, které způsobuje bolest a omezuje mobilitu.

Nastavení posedu – doktor Andy Pruitt v Boulder Center for Sports Medicine vždy říkal, že „tělo je adaptabilní a kolo je nastavitelné“, což znamená, že téměř vždy najdete způsob, jak přizpůsobit jízdu člověku – a pomáhat mu přizpůsobit se fyzicky – s cílem zlepšit výkon a / nebo udržet ho na kole. Vidíme to po celou dobu. Fred Schmid, 84 letý atlet, který vítězí ve své věkové kategorii na americkém šampionátu v cyklokrosu, má na kole pěknou vzpřímenou pozici. Gage Hecht, šampion U23 Pan-Am Cyclocross, má naopak nízkou a agresivní pozici. Někteří cyklisté používají různé triky jak si zpříjemnit pozici, ale stále šlapou a to je důležité.

Čtěte také:  Zvyky, které potřebujete pro úspěšný trénink na ultramaraton

Síla – mechanická pomoc je klíčem k tomu, aby cyklistika byla příjemná od dětství až po stáří. Když máte energii, můžete ji využít ke šlapání na těžký převod. Když nejste tak silní – v jakémkoli věku – můžete si v klidu přehodit a šlapat na lehčí.

Problém s touto studií

Korelace není příčinou. Jen proto, že staří cyklisté vykazovali různé funkce imunitního systému, neznamená, že cyklistika je tím, co způsobilo rozdíly. Jejich výsledky však podporují dřívější výzkum, který ukazuje, že fyzická aktivita zpomaluje fyzický, mentální a dokonce i duševní úpadek spojený se stárnutím.

I když pevně věřím, že cvičení hraje obrovskou roli v dlouhověkosti a dlouhodobé kvalitě života, uznávám také, že je těžké říci, že sport je to, co udržuje starší sportovce zdravé. Do jisté míry to může být opak; dobré geny a další návyky zdravého životního stylu mohou znamenat, že někteří šťastní lidé jsou fyzicky schopni být sportovci do staršího věku. Například ultrarunning pro to poskytuje pěkný důkaz. Pokud by běh byl výrazně škodlivý pro kolena, nebyl by žádný ultraběžec starší 40 ti let. Přesto když se podíváte na jakýkoliv ultramaraton tak uvidíte, že věková skupina 40+ je nejen obrovská, ale často se umisťuje do top 10 a někdy dokonce vyhrává! Není to tak, že ultrarunning je pro vaše kolena přínosný, ale spíše tak, že běžec, kteří je geneticky vhodný pro běh, se o sebe umí starat a vyhne se nehodám a neustále běhá.

Osobně doufám, že mám trochu od obou. Doufám, že moje geny a zdravé životní návyky mi umožňí být sportovcem po celý život a doufám, že zůstanu aktivní a budu pokračovat v trénincích, které mě ochrání před stárnutím nebo ho alespoň zpomalí.

Zdroj: trainright

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
.comment-form-email { display: none; }

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!