Cvičení a tloustnutí, jde to dohromady?

6

Cvičení a tloustnutí, zajímavý nadpis, co říkáte? Ale bohužel se to v poslední době stává. Určitě znáte okolo sebe někoho, kdo stále cvičí a cvičí a na jeho postavě to není vůbec znát. V tomto článku si zkusíme vysvětlit proč tomu tak je.

Příběh

Vidíte ji v tělocvičně každý den. Říkejme jí třeba Tereza. Přichází v ležérním oblečení, převleče se do dresu, prohodí pár slov s obsluhou fitka a s pár přáteli a začne se rozcvičovat na běžeckém trenažéru. Poté jde a cvičí břicho, potom jde dřepovat, pak odcvičí záda a nakonec si dá pár minut crossfitu a nějaké sprinty. Pak jde do sprchy, převlékne se, opět prohodí pár slov s obsluhou a odchází. A takto je to s různou obměnou tréninku každý den.

Hubnutí

Tereza nemůže zhubnout i přes to, že je cvičení dlouhou dobu součástí jejího života. Ve skutečnosti se zdá, že přibírá na váze – a to docela slušně. Je nešťastná, docela nervózní a konfliktní – přesný opak toho, jak by se měla žena cítit. Brzy vstává, pracuje dlouhé hodiny v neuspokojivé práci, a pak po práci jde do fitka odcvičit svůj monotónní trénink. Ve skutečnosti cvičení nenávidí, protože jí nepřináší výsledky, jaké chtěla, ale bojí se s tréninkem přestat, aby náhodou nepřibrala ještě víc. Ve volném čase surfuje na různých internetových stránkách o cvičení a utvrzuje se v tom, že musí stále těžce trénovat. Proč je tedy Terezin zadek stále větší a měkčí místo toho, aby byl pevnější a svalnatější? Kde dělá chybu? Odpovědí je nerovnováha mezi sympatikem a parasympatikem.

Autonomní nervový systém (ANS)

Lidé ovládají určité věci vědomě, a jiné nevědomě jako třeba srdeční tep, dýchání, regulace teploty, hormony atd. Ty jsou řízeny ANS. Ve zkratce ANS se stará o naše přežití a může být buď zrychlený jako reakce na stres a cvičení (sympatický systém), nebo zpomalený – abychom se vzpamatovali ze stresu (parasympatikus). Když je nervový systém dobře vyvážený, tak dochází k celkovému pocitu spokojenosti a cvičení bude odbourávat tuk a budovat svaly – pokud máte vhodnou stravu. Pokud ale nebude ANS v rovnováze, nedosáhnete cvičením žádné výsledky a dokonce můžete přibrat na váze. Existuje mnoho lidí jako je Tereza, kteří se ocitnou v těžce nevyvážené sympatické reakci v důsledku nadměrného chronického stresu. Nezáleží na tom jakého původu stres je – zda je to citový vztah, neuspokojující práce, těžké tréninky, těžké vztahy v rodině – stres je prostě stres a naše tělo reaguje na každý stres stejně.

Čtěte také:  Sacharidy pro plodnost a zdraví

Kromě toho, parasympatický nervový systém dělá drtivou většinu své práce při spánku, takže obětování spánku práci nebo cvičení situaci ještě zhoršuje. Pokud jste den za dnem ve stresu jak v práci, tak v posilovně, tak uděláte mnohem lépe, když přidáte pár hodin spánku, než když přidáte půl hodiny dřiny v posilovně.

Řešení?

Snažte se své cvičení sladit se svým denním stresem – pokud máte náročný pracovní den, tak zvolte spíše lehčí trénink nebo odpočinkový den a zaměřte se na kvalitu a délku spánku. Naopak pokud máte lehčí den v zaměstnání, tak toho využijte pro skutečně těžký trénink. Pokud je Váš den vždy těžký, tak je otázkou, zda je pro Vás cvičení v posilovně vůbec vhodné a zda by nebyla lepší třeba jóga nebo meditace. Mezi další pravidla pro pracující a rádoby profesionálně trénující sportovce je, že si musí hlídat svou stravu a veškerý volný čas věnovat aktivnímu i pasivnímu odpočinku. Také byste neměli trénovat více než 4-5x v týdnu – někdy méně znamená více.

Audio:

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!