Cvičení a tloustnutí, jde to dohromady?

6

Cvičení a tloustnutí, zajímavý nadpis, co říkáte? Ale bohužel se to v poslední době stává. Určitě znáte okolo sebe někoho, kdo stále cvičí a cvičí a na jeho postavě to není vůbec znát. V tomto článku si zkusíme vysvětlit proč tomu tak je.

Příběh

Vidíte ji v tělocvičně každý den. Říkejme jí třeba Tereza. Přichází v ležérním oblečení, převleče se do dresu, prohodí pár slov s obsluhou fitka a s pár přáteli a začne se rozcvičovat na běžeckém trenažéru. Poté jde a cvičí břicho, potom jde dřepovat, pak odcvičí záda a nakonec si dá pár minut crossfitu a nějaké sprinty. Pak jde do sprchy, převlékne se, opět prohodí pár slov s obsluhou a odchází. A takto je to s různou obměnou tréninku každý den.

Hubnutí

Tereza nemůže zhubnout i přes to, že je cvičení dlouhou dobu součástí jejího života. Ve skutečnosti se zdá, že přibírá na váze – a to docela slušně. Je nešťastná, docela nervózní a konfliktní – přesný opak toho, jak by se měla žena cítit. Brzy vstává, pracuje dlouhé hodiny v neuspokojivé práci, a pak po práci jde do fitka odcvičit svůj monotónní trénink. Ve skutečnosti cvičení nenávidí, protože jí nepřináší výsledky, jaké chtěla, ale bojí se s tréninkem přestat, aby náhodou nepřibrala ještě víc. Ve volném čase surfuje na různých internetových stránkách o cvičení a utvrzuje se v tom, že musí stále těžce trénovat. Proč je tedy Terezin zadek stále větší a měkčí místo toho, aby byl pevnější a svalnatější? Kde dělá chybu? Odpovědí je nerovnováha mezi sympatikem a parasympatikem.

Autonomní nervový systém (ANS)

Lidé ovládají určité věci vědomě, a jiné nevědomě jako třeba srdeční tep, dýchání, regulace teploty, hormony atd. Ty jsou řízeny ANS. Ve zkratce ANS se stará o naše přežití a může být buď zrychlený jako reakce na stres a cvičení (sympatický systém), nebo zpomalený – abychom se vzpamatovali ze stresu (parasympatikus). Když je nervový systém dobře vyvážený, tak dochází k celkovému pocitu spokojenosti a cvičení bude odbourávat tuk a budovat svaly – pokud máte vhodnou stravu. Pokud ale nebude ANS v rovnováze, nedosáhnete cvičením žádné výsledky a dokonce můžete přibrat na váze. Existuje mnoho lidí jako je Tereza, kteří se ocitnou v těžce nevyvážené sympatické reakci v důsledku nadměrného chronického stresu. Nezáleží na tom jakého původu stres je – zda je to citový vztah, neuspokojující práce, těžké tréninky, těžké vztahy v rodině – stres je prostě stres a naše tělo reaguje na každý stres stejně.

Čtěte také:  Toxicita železa

Kromě toho, parasympatický nervový systém dělá drtivou většinu své práce při spánku, takže obětování spánku práci nebo cvičení situaci ještě zhoršuje. Pokud jste den za dnem ve stresu jak v práci, tak v posilovně, tak uděláte mnohem lépe, když přidáte pár hodin spánku, než když přidáte půl hodiny dřiny v posilovně.

Řešení?

Snažte se své cvičení sladit se svým denním stresem – pokud máte náročný pracovní den, tak zvolte spíše lehčí trénink nebo odpočinkový den a zaměřte se na kvalitu a délku spánku. Naopak pokud máte lehčí den v zaměstnání, tak toho využijte pro skutečně těžký trénink. Pokud je Váš den vždy těžký, tak je otázkou, zda je pro Vás cvičení v posilovně vůbec vhodné a zda by nebyla lepší třeba jóga nebo meditace. Mezi další pravidla pro pracující a rádoby profesionálně trénující sportovce je, že si musí hlídat svou stravu a veškerý volný čas věnovat aktivnímu i pasivnímu odpočinku. Také byste neměli trénovat více než 4-5x v týdnu – někdy méně znamená více.

Audio:

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!