Strava s nízkým obsahem energie vyvolá pocit plnosti a sníte méně kalorií

0

Lidé, kteří dodržovali stravu s nízkoenergetickými potravinami, jako je zelenina, libové maso a rýže, se podle výzkumu cítí mnohem sytější, než lidé, kteří pouze omezí počet kalorií.

Studie

Nová studie zjistila, že lidé, kteří jedí nízkoenergetickou stravu, spotřebovávají v průměru o zhruba 1 000 kalorií denně méně. Potraviny s nízkým obsahem energie obsahují více vody, bílkovin a vlákniny a vedou k větší velikosti porcí ve srovnání s potravinami s vyšším obsahem energie a mají za následek snížení pocitu hladu.

Výzkum, vedený Leedsskou univerzitou a publikovaný v časopise Journal of Nutrition, se zabýval dopadem potravin s nízkou a vysokou hustotou energie na touhu jíst v sérii experimentů na oddělení výzkumu chuti k jídlu.

Studie také porovnala účinnost programu na ztrátu hmotnosti, založeného na nízkoenergetických potravinách Slimming World a stravě NHS Live Well, která ženám doporučuje, aby se omezily na 1400 kalorií denně.

Ženy na obou dietách ztratily váhu, ale skupina s potravinami s nízkým obsahem energie měla větší pravděpodobnost, že „ztratí klinicky významné množství“; což je více než pět procent jejich tělesné hmotnosti.

Nicméně, existovaly další rozdíly mezi těmito dvěma plány na hubnutí:

  • ženy se Slimming World se zúčastnily týdenních skupinových setkání.
  • druhá skupina na dietě NHS Live Well, nedostávala podporu při osobním setkání; přestože existovala internetová stránka s poradenstvím ohledně zdravé výživy, diety a on-line fórum. Cílem jejich stravy bylo omezit příjem kalorií.

Psycholog Dr. Nicola Buckland, vedoucí autor, řekl:

Zjištění ukazují, že komerční program založený na potravinách s nízkým obsahem energie pomohl lidem cítit se lépe při kontrole jejich výběru jídla. Tím se zvýšila a zefektivnila pravděpodobnost ztráty váhy.

Mnozí lidé se vzdali diety, protože mezi jídly měli pocit hladovění. Náš výzkum ukazuje, že konzumace nízkoenergetických potravin může pomoci překonat tento problém.

Nízkoenergetické potraviny obsahují méně kalorií než potraviny s vysokou energetickou hustotou. Takže lidé mohou jíst větší množství jídla pro stejný (nebo nižší) příjem kalorií. Což vede k tomu, že se cítí mnohem plnější.

„Například, člověk by musel sníst asi 250g mrkve, aby zkonzumoval 100 kalorií. Zatímco z čokolády by to bylo jen 20 gramů, aby dosáhl podobného příjmu kalorií. Přesto větší objem mrkve vás pravděpodobně mnohem více zasytí.“

Potraviny s nízkou a vysokou hustotou energie

Během čtyř dnů účastníci navštěvovali vědecké pracoviště na testování jídel. Dva dny jim byla podávána strava s nízkoenergetickými potravinami. A na dalších dvou dnech se jednalo o dietu s energeticky hustými potravinami. V obou dnech snídaně a oběd poskytovaly stejné množství kalorií (větší objem pro nízkoenergetické pokrmy) a večer si účastníci mohli dopřát tolik jídla, kolik chtěli.

Čtěte také:  Orthorexie - mám se bát?

Byli požádáni, aby zaznamenali pocity hladu, plnosti a touhy jíst.

Výzkumníci zjistili, že ve dnech s nízkoenergetickým jídlem byly pocity hladu a touhy po jídle trvale nižší a pocit plnosti byl vyšší. Účastníci byli požádáni, aby zaznamenali své zkušenosti v rostoucím měřítku od 0 do 100. U dnů s nízkoenergetickou stravou, tři hodiny po snídani, ženy v průměru hlásily pocity hladu na stupnici 29,5. Ve dnech, kdy dostali potraviny s vysokou hustotou energie, to bylo 53,8.

Pocity plnosti tři hodiny po snídani byly zaznamenány jako 56,2 v dnech s nízkoenergetickou stravou v porovnání s 31,4 ve dnech s potravinami s vysokou hustotou energie. Podobný účinek byl zaznamenán po třech hodinách po obědě, kdy hodnota hladu byla 24,1 a 53,4 v nízkých a vysokých energetických jídlech. Plnost byla zaznamenána na hodnotě 63,5 a 33.

Ve dnech s vysokou hustotou energie ženy snědli výrazně větší množství energie: v průměru o dalších 1,057 kalorií.

Efektivita programů na snížení tělesné hmotnosti

Polovina žen byla na programu Slimming World a druhá polovina na programu NHS Live Well. Každá skupina byla rovnocenně přizpůsobena věku a indexu tělesné hmotnosti, která se pohybovala od 28 do 45 kg / m2 (28 je klasifikováno jako nadváha a 30-plus jako obezita).

  • Studie zjistila, že ženy na programu Slimming World ztratily větší váhu za 14 týdnů. V průměru shodili 6,2% tělesné hmotnosti – kolem 5,8 kg. Úbytek hmotnosti vyšší než pět procent tělesné hmotnosti je „klinicky významný“.
  • Ženy po programu NHS Live Well v průměru zaznamenaly pokles hmotnosti o 3,8 procenta – což odpovídá 3,3 kg.

Doktorka Jacquie Lavinová, ředitelka Výživy a výzkumu pro hubnutí uvedla:

„Možná si myslíme, že musíme být příliš přísní, když chceme ztratit váhu. Ale tento typ omezujícího přístupu v nás nakonec zanechává pocit, že jsme hladovější a vyřízení.“

„Podáváním potravy s nízkým obsahem energie mohou lidé jíst větší množství jídla a cítit se více spokojeni, zatímco ztrácejí váhu. Takže se cítí lépe a jsou schopni zůstat na správné cestě a nikdy se nemusí cítit vinni z toho, co jedí nebo jak hodně jídla mají na talíři. „

 Dr. Buckland, který nyní sídlí na univerzitě v Sheffieldu, uvedl:

„Tato studie vytvořila první důkaz, že jídla s nízkým obsahem energie snižují hlad po jídle u lidí, kteří dodržují plán na hubnutí.“

„Bezpochyby by jiné části programu Slimming World jako individuální a skupinová podpora pomohly, ale je jasné, že role spotřeby nízkoenergetických potravin je nezpochybnitelná.“

Zdroj: medicalxpress

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!