Kyselina pantotenová a její formy v terapeutickém využití

3

Kyselina pantotenová – vitamín B5

Kyselina pantotenová je jedním z B vitamínů, nacházející se v rostlinné stravě. Nezbytná denní dávka je poměrně malá. My se v dnešním článku zaměříme především na terapeutické, neboli léčebné dávkování při různých potížích.

Co umí?

Když sníme doplněk s kyselinou pantotenovou, tvoří se z ní látka zvaná pantethine (dostupný též jako doplněk). Pantethine je stabilnější forma kyseliny pantothenové. Je také metabolicky aktivnější v přeměně na další látku s názvem koenzym A. Ten hraje rozhodující roli v metabolismu a štěpení základních živin – sacharidů, tuků a bílkovin.

Koenzym A je součástí mnoha procesů včetně:

  • oxidace mastných kyselin
  • metabolismus sacharidů
  • degradace pyruvátu
  • katabolismus
  • syntéza hemu
  • syntéza acetylcholinu
  • detoxikace

Koenzym A je také zodpovědný za první kroky syntézy cholesterolu a všech dalších metabolitů cholesterolu, včetně steroidních hormonů, vitamínu D a žlučových kyselin.

Stručně řečeno, koenzym A je základem pro produkci hemoglobinu, žluči, pohlavních hormonů a hormonů nadledvinek, cholesterolu a několika chemických látek v mozku a také neurotransmiterů.

Pantethine

Při porovnání  pantethinu s kyselinu pantotenovou, pantethine je daleko více aktivní, pokud jde o produkci koenzymu A. Tato hypotéza byla prokázána v mnoha klinických studiích. Přestože použití kyseliny pantotenové povede k přeměně na koenzym A, vědci poukazují na to, že z pantethinu se ho vytváří dvakrát tolik.

Kyselina pantotenová má ale také své výhody. Výrazně zlepšuje funkce nadledvin a zánětlivé stavy. Jak kyselina pantothenová, tak pantethine by měly být považovány za synergicky spolupracující živiny.

Terapeutické využití – léčebné vlastnosti

Mnoho lidí používá Pantethine jako doplněk k léčbě kardiovaskulárních onemocnění, autoimunitních poruch, kolitidy a Crohnovi choroby a revmatoidní artritidy. Někdy se také používá jako antistresový doplněk. Také umí docela dobře snižovat cholesterol.

Na druhé straně je kyselina pantothenová ideální pro zvýšení adrenálních funkcí a snížení závislosti na kortikoidech a analgetických lécích. Také snižuje zvýšené hladiny kyseliny močové často spojené s dnou. V některých případech může být použita jako náhrada za nesteroidní protizánětlivé léky (ibalgin, paralen, aspirin).

Čtěte také:  Biohacking pro lepší spánek

Terapeutické dávkování znamená dávky zhruba od 300-1000mg kyseliny pantotenové i pantethinu. Dávkuje se dle obtíží a použití může být dlouhodobé.

Zdroj: drlam

 

3 komentáře

  1. Dobrý den,
    Jestli jsem to dobře pochopila, tak kyselina pantetoneva je více stimulační než pantethine? Mám nizsi kortizol ráno a v poledne. Večer vysoký. Když si vezmu kys. Pant. 500 mg ráno tak jsem hodně napnuta, nervózní a v noci špatně spím. Byla by v tomto ohledu lepší pantethine? Případně jaka dávka. Ještě beru 3x denně extrakt acerola 220 mg. A přemýšlím o lékořici.

    • Dobrý den, být Vámi tak bych nebral ani jednu formu vitamínu b5 a ani lékořici, ale zkusil přirozenou cestu zvýšení kortizolu ráno a snížení večer- ráno nejezte a běžte udělat několik sprintů nalačno nebo procházku nalačno v chladném počasí s lehkým oblečením a večer se zklidňujte meditací minimálně 2 hodiny před usnutím-berte to jako rituál před spánkem.

      • Děkuji moc za rady, ale nechápu v čem je vitamin b5 špatný. Doporučuje ho Dr. Lam i Wilson. Stejně jako Vít. C a hořčík nestimuluje nadledvinky prý. Meditaci určitě vyzkouším ale ranní sprinty určitě nedám, mám ráno hypoglykémii. Ještě se vás chci zeptat zda 660 mg vitamínu c z aceroly je dostačující nebo mám přidat.

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
.comment-form-email { display: none; }

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!