Jak používat Ceylonskou skořici pro zlepšení zdraví

2

Skořice je velmi zajímavé koření, které bylo po celou dobu historie chváleno pro chuť a léčivé vlastnosti. Skořice je kulinářské koření, které pochází z vnitřní kůry stromů z rodu Cinnamomum. Většina skořice na trhu je buď ceylonská (pravá) skořice nebo cassia skořice. Kasia skořice má silnou, kořeněnou chuť a ceylonská skořice má aromatickou a bohatší chuť.

Mezi hlavními druhy skořice, kasií a ceylonskou existují velké rozdíly. Pokud požíváte skořici jako koření nebo ji berete ve formě doplňku, chtějte jistotu, že je vyrobena z ceylonské skořice. Obě formy skořice obsahují kumarin, který je přirozeným prostředkem k ředění krve, ale je hepatotoxický. Ceylonská skořice obsahuje malé množství kumarinu ve srovnání s kasií. Detoxikace kumarinu vyžaduje správnou funkci jater a aktivaci genu cytochromu P450 CYP2A6. Pokud máte polymorfismus v CYP2A6, musíte se vyhnout kasia skořici. Jinak se sníží správná detoxikace kumarinu a může dojít ke zvýšenému riziku poškození jater. Jak kasia tak ceylonská skořicová kůra obsahují cinnamaldehyd jako hlavní přírodní antimikrobiální látku a jejich listy obsahují eugenol.

Jaké jsou výhody požívání skořice?

Skořice obsahuje silné antioxidanty. Skořice patří mezi koření s nejvyšším antioxidačním potenciálem.

Ceylonská skořice snižuje inzulínovou resistenci. Skořice je také schopná napodobovat inzulin, pokud je potřeba, a tím pomáhá snížit hladinu glukózy v krvi.

Ceylonská skořice pomáhá snižovat příznaky Alzheimerovy choroby a Parkinsonovy choroby. Pomůže s Alzheimerovou chorobou tím, že zlepší intoleranci glukózy v mozku a těle. Také snižuje zánět mozku a tau agregaci, které jsou dvěma hlavními příčinami Alzheimerovy nemoci. Skořice pomáhá chránit neurony, které produkují dopamin v mozku, což by pomohlo snížit úpadek zdraví u někoho s Parkinsonovou chorobou.

Ceylonská skořice může pomoci chránit mozek před neurodegenerativními poruchami.

Cinnamaldehyd v ceylonské skořici funguje jako stabilizátor žírných buněk. Skořice obsahuje malé množství histaminu, ale stabilizace žírných buněk může být pozitivní u lidí s netolerancí vůči histaminu.

Ceylonská skořice pomáhá regulovat imunitní systém Th1 / Th2 / Th17. Skořice redukuje TNF-alfa, IL-1 beta, TH-17, IL-6 (může zvýšit nadměrný růst kvasinek na pokožce), IL-8, NF-kB. Skořice zvyšuje IL-10. Skořice má silný protizánětlivý potenciál. Protože skořice zvyšuje IL-10, může lehce zvýšit Th2.

Čtěte také:  Oreganový olej a jeho použití

Jak může skořice pomoci našemu zdravému trávení?

Skořice je velmi důležitá bylina, pokud jde o zlepšení zdraví našeho trávicího ústrojí a při řešení různých stavů, jako je SIBO, diabetes a MAP (ulcerózní kolitida a Crohnova choroba). Skořice snižuje záněty, pomáhá regulovat náš imunitní systém a snižuje nadměrný bakteriální růst.

Studie prokázali, že skořice má mnoho silných antimikrobiálních vlastností. Ve studiích proti patogenním bakteriím vykazovala skořice nejvyšší antibakteriální vlastnosti z mnoha různých přírodních silic (včetně limonenu, carvacrolu a thymolu). Skořicový olej je účinný proti kvasinkám, ale protože mírně zvyšuje Th2 a lidé s kvasinkami mají potíže s detoxikací aldehydů, nemohu doporučit jeho použití. Hlavním antibakteriálním činidlem ve skořicovém oleji se zdá být cinnamaldehyd. Doporučuji používat ceylonský skořicový esenciální olej, který pomáhá snížit SIBO. Skořicový olej byl také použit ve studiích ke snížení průjmu a LPS – indukovanýmděravým střevem fixací dysbiózy (LPS- toxiny produkované bakteriemi ve střevech).

Známé patogenní bakterie, na které skořicový olej funguje:

  • H. pylori
  • E. coli
  • S. enterica
  • L. monocytogenes
  • C. jejuni
  • S. enterococcus
  • Enterobacter
  • B. cereus
  • P. vulgaris
  • P. aeruginosa
  • P. fluorescens
  • V. cholerae
  • Crohnova choroba  a ulcerózní kolitida

Skořicový olej by měl být používán s opatrností u lidí s těžkou gastrointestinální ulcerací, problémy s srážením krve, hypoglykemií, v těhotenství (způsobuje předčasné kontrakce dělohy) nebo užívání antikoagulačních léků. Skořicový olej může vyvolat problémy u lidí se zvýšenou aktivitou imunitního systému Th2 (intolerance histaminu) kvůli metabolitu kyseliny benzoové. Skořicový olej však pomáhá stabilizovat také žírné buňky, takže stojí za to zkusit, pokud máte střevní dysbiózu a jen mírnou intoleranci histaminu. Skořice může také zpomalit vyprázdnění žaludku, takže se nepoužívá u lidí s gastroparézou.

Zdroj: fixyourgut

 

2 komentáře

  1. Dobrý deň, v prípade že som si spravil kvôli ulceroznej kolitide spraviť mikrobiom test a vyšiel mi pozitivne patogen Blastocystis hominis a tiež veľmi premnožené enterobacter species (čiže niektoré s druhov enterobakterií ako e.coli atď), ako mám dávkovať škoricový olej? Pripadne máte nejaké ine doporučenie?

    Ďakujem, Boris

    • Dobrý den, bohužel nemám osobní zkušenost se skořicovým olejem, ale mám velmi dobré zkušenosti se samotnou skořicí. Dávkuje se 3x denně čtvrt lžičky, 10 minut před hlavními jídly. Zapije se trochou vody. Postupem času můžete dávku zvýšit. Dejte pozor abyste to z té lžičky nevdechnul. Zkuste to takto 30 dní a pokud to bude bez problémů tak k tomu můžete přidat i mletý hřebíček ve stejné dávce a nebo hřebíčkem skořici nahradit cca na 14 dnů. Poté bych zkusil znovu test. Nejsem si jistý jestli vám tyto postupy nezpůsobí bolesti, protože jak skořice tak hřebíček jsou velmi ostrá koření. Dejte si také pozor na druh skořice, jak je zmíněno v článku – chtějte pravou cejlonskou skořici, ne skořici cassia.

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This
.comment-form-email { display: none; }

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!