7 věcí, které by měl každý vědět o nízkosacharidové dietě – třetí část

0

Třetí část o jedinečnosti každého z nás.

# 4: Někteří lidé se léčí nízkosacharidovou dietou lépe než jiní

Pokud pochopíte bod 3, pak by to nemělo být překvapením.

Někteří lidé mohou prospívat na dlouhodobé dietě s nízkým obsahem sacharidů. Mám pacienty a dokonce i rodinného příslušníka v této kategorii. A možná jste také jedním z nich. Ale to neznamená, že každý bude mít tuto zkušenost. Pokud mluvíte s praktikujícími lékaři, kteří denně pracují s pacienty nebo strávíte čas na internetových fórech nebo v sekcích komentářů výživových blogů, najdete mnoho zpráv od lidí, kteří buď nezažili žádný užitek, nebo dokonce byli poškozeni dietou s nízkým obsahem sacharidů.

Co mě napadlo, je, že „nízkosacharidoví fanatici“ se zdají naprosto neschopní přijímat tyto zprávy v nominální hodnotě. Místo toho budou tvrdit, že každý, kdo nedokáže držet nízkosacharidovou dietu, je buď špatný, podvádí, nebo si nějak vymyslel své příznaky.

Co je tu pravděpodobnější vysvětlení? To, že každý, kdo se zhoršuje na nízkosacharidové dietě, je buď neschopný sledovat směr, má slabou vůli nebo bludy? Nebo že dieta s nízkým obsahem sacharidů jednoduše nepracuje pro všechny? Buďte soudní prosím.

# 5: Pokud dieta s nízkým obsahem sacharidů funguje jako terapie v daném stavu, neznamená to, že příliš mnoho sacharidů způsobilo tento stav

Toto je další chyba logiky, která se často dělá. Zde je příklad:

„Dieta s nízkým obsahem sacharidů je účinná při léčbě cukrovky typu 2. Proto jíst příliš mnoho sacharidů vedlo primárně k tomuto onemocnění.“

To zní jako:

Omezování železa je užitečné u pacientů s hemochromatózou. Proto příliš mnoho železa způsobuje hemochromatózu.

Dieta s nízkým obsahem FODMAP potravin pomáhá pacientům se syndromem dráždivého střeva (IBS). Proto jídlo mimo FODMAP primárně způsobilo IBS.

Dieta s nízkým obsahem histaminu zmírňuje symptomy nesnášenlivosti histaminu. Proto je nesnášenlivost histaminu způsobena konzumací příliš mnoha potravin obsahujících histamin.

Nebo ještě komičtější, protože sádra na ruce pomůže léčit zlomenou kost, důvodem, proč jste si zlomil ruku, je to, že jste v tu chvíli neměl sádru.

Je pravda, že nízkosacharidové diety jsou účinné pro zlepšení metabolických markerů spojených s diabetem typu 2. Ale to neznamená, že jíst příliš mnoho sacharidů vedlo k diabetu na prvním místě. Je jistě možné (a opravdu pravděpodobné), že jíst příliš mnoho rafinovaných a zpracovaných sacharidů, ve formě mouky a cukru, přispívá k cukrovce. Ale neviděl jsem ani jednu studii, která by naznačovala, že konzumace přírodních sacharidů (např. ovoce nebo škrobové rostliny) vede k cukrovce nebo jiným metabolickým problémům. Naopak, recenze prospektivních studií, které se zabývají vztahem mezi příjmem ovoce a cukrovkou, zjistily, že osoby s nejvyšším příjmem ovoce měly nejnižší výskyt diabetu.

Je také třeba zdůraznit, že prakticky všechny doposud provedené studie ukazující výhody Paleo stravy při problémech, jako je diabetes 2. typu a obezita. Zkoumali verzi paleo stravy s mírným obsahem sacharidů (ne nízký nebo keto).

Čtěte také:  Cyklování sacharidů - podrobný popis - část 1

# 6: Pokud je dieta s nízkým obsahem sacharidů účinnou terapií pro daný stav, neznamená to, že je to jediná léčba pro tento stav

Není pochyb o tom, jak jsem již řekl ve druhém bodu, že nízkosacharidové diety mohou být v určitých situacích mimořádně účinné. Existuje například řada studií, které dokazují, že nízkosacharidové a ketogenní diety mohou pomoci při úbytcích hmotnosti a metabolických potížích.

Nicméně to neznamená, že není možné zhubnout a resetovat svůj metabolismus jinými prostředky. Studie také ukázaly, že diety s omezeným příjmem kalorií, proteinové diety a dokonce i nízkotučné diety mohou být také účinnou léčbou.

To znamená, že není nutně pravda, že každý s diabetem typu 2 by měl mít dietu s nízkým obsahem sacharidů. Mohou být schopni zvrátit jejich stav pomocí diet s vysokým obsahem bílkovin, středně – sacharidů, středním obsahem tuků (jako je Paleo strava s 32% kalorií ze sacharidů). Nebo některou z metod, které jsem právě zmínil.

# 7: Sacharidy v opravdových potravinách neovlivňují tělo stejným způsobem jako zpracované a rafinované sacharidy

To by mělo být zřejmé každému, kdo má základní znalosti o výživě a lidské fyziologii, takže jsem ohromen, jak často vidím, že odborníci hází všechny do jednoho pytle.

V jiném článku jsem upozornil na studie, které uvádějí, že většina společností lovců – sběračů spotřebovávala asi 30-40% kalorií ze sacharidů. Tyto sacharidy pocházeli ze škrobových hlíz a rostlin, z celého ovoce a v některých případech z medu. Máme také důkazy o dnešních populacích – jako je Kitava, tradiční Okinawané a Tukisentané, že spotřebovávají mezi 70-95% kalorií z přírodních sacharidů.

I přes tuto mohutnou spotřebu sacharidů, jsou tito lidé pozoruhodně štíhlí, fit a bez chronických zánětlivých onemocnění, jako je cukrovka, kardiovaskulární onemocnění a neurologická onemocnění. Pokud tedy sacharidy způsobují tyto nemoci, bez ohledu na jejich zdroj, proč v těchto skupinách nevidíme takové nemoci?

Co vidíme je, že tyto kultury získávají moderní onemocnění, když přijmou moderní stravu a životní styl, doplněnou o vysoce zpracované a rafinované potraviny, které ji charakterizují.

Pokud jde o makronutrienty, kvalita je pro většinu lidí mnohem důležitější než množství.

Konečné myšlenky

Doufám, že tento článek pomůže objasnit některé zmatky, které obklopují tuto záležitost. Nízkosacharidové diety jsou v jistých situacích účinným terapeutickým nástrojem, který v mé praxi používám já (a mnoho dalších lékařů). To ale neznamená, že nízkosacharidové diety, a to zejména s výrazným omezením sacharidů a ketogenní diety jsou vhodné za všech okolností, a určitě nejsou optimální výživový stav pro člověka.

Bohužel se nezdá, že by záleželo na tom, kolik vědeckých důkazů, klinických zkušeností a zdravého rozumu přinášíme k této problematice. Ti, kteří dogmaticky doporučují dietu s nízkou hladinou sacharidů, stejně nebudou poslouchat.

PRVNÍ ČÁST, DRUHÁ ČÁST

Zdroj: chriskresser

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!