Zdravotní přínosy pohanky

0

Pohanka je velmi užitečná plodina, která poskytuje značné zdravotní výhody. Patří mezi ně – snížení krevního tlaku, prevence některých typů rakoviny, zvládání cukrovky, zlepšení trávení a hladiny cholesterolu, posílení imunitního systému, eliminace žlučových kamenů, ochrana před astmatickými záchvaty, úlevu od zácpy a jiných střevních potíží. Tyto přínosy lze většinou připsat působivému spektru bílkovin, minerálů, antioxidantů a aromatických látek.

Přes svou podobnost s obilninami k nim pohanka nepatří. Ve skutečnosti je příbuzná rebarboře ​​a část, kterou lidé jedí, je jednoduše semínko. Neobsahuje lepek, takže je vhodná pro alergiky.

Pohanka patří do rodiny rostlin Polygonaceae a předpokládá se, že se rozvinula v jihovýchodní Asii a poté se postupně rozšířila po asijském kontinentu. Existuje další druhová variace rostliny, která se nachází v Himálajích.

Zdravotní přínosy pohanky

Prevence rakoviny

Nedávné studie zjistili, že vláknina má silné antikarcinogenní účinky, především na vývoj a metastázy buněk rakoviny prsu u postmenopauzálních žen. Nejvýraznější studie ukázala, že u žen, které pravidelně konzumovaly doporučené množství vlákniny, došlo k 50% snížení frekvence rakoviny prsu. V pohance jsou také lignany, které jsou nedílnou součástí obrany proti rakovině prsu a dalším hormonálním rakovinám. Další výhoda vlákniny z pohanky je prevence rakoviny tlustého střeva.

Kardiovaskulární zdraví

Jednou z nejdůležitějších vlastností pohanky je jeho vysoká hladina fytonutrientů, zejména flavonoidů. Tyto důležité sloučeniny rozšiřují funkčnost vitaminu C a působí jako antioxidanty v těle. Tím nás chrání před rakovinou a srdečním onemocněním. Rutin, jeden z nejdůležitějších flavonoidů obsažených v pohance, snižuje množství LDL cholesterolu v krvi a upravuje srážlivost krve. Také zvyšuje hladinu HDL (dobrého) cholesterolu, což dále snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Rutin jako léčivá látka, je extrahován z listů pohanky a přidává se k lékům na krevní tlak, protože působí jako vazodilatátor, který zvyšuje průtok krve a opět snižuje pravděpodobnost různých typů onemocnění srdce nebo mozkové mrtvice.

Diabetes

Lidé s cukrovkou, kteří dosud neznají pohanku, mají nyní zajímavou potravinu do svého jídelníčku. Vysoká hladina vlákniny v pohance je jistě jedním z důvodů, proč může pomoct diabetikům.

Kromě toho je pohanka skvělý zdroj hořčíku, což je nezbytná část téměř 300 enzymů v lidském těle, včetně těch, které ovlivňují hladiny glukózy a inzulínu a jejich uvolňování. Vysoká hladina hořčíku byla spojena se sníženým rizikem cukrovky typu 2.

Čtěte také:  Vláknina – část 4

Trávení

Z hlediska pomoci při trávení je pohanka jednou z nejlepších rostlin! Pohanka má vysoký obsah vlákniny, která stimuluje peristaltiku, svalové kontrakce vašich střev. Vláknina může také přispívat k tomu, aby vaše střevní pohyby byly konstantní a snížily vaše šance na závažnější gastrointestinální problémy jako je rakovina tlustého střeva a žaludku. Může také přispět ke snížení syndromu dráždivého střeva a průjmu u některých pacientů. Pohanka také dobře zasytí, takže nebudete mít chuť na nezdravá jídla.

Výhody pro celé tělo

Pohanka má dlouhý seznam výhod a její dopad na imunitní systém je jedním z nejdůležitějších! Pohanka má velký obsah antioxidantů jako jsou tokoferoly, fenolová kyselina, selen a flavonoidy. Všechny tyto sloučeniny se nacházejí ve vysokých koncentracích v extraktu z pohanky. Zvyšují aktivitu jiných antioxidantů, jako je např. vitamin C.

Proteinová nálož

Pohanka je jednou z těch rostlinných potravin, které obsahují vysoce kvalitní bílkoviny, což znamená, že má všech osm esenciálních aminokyselin včetně lysinu. Vysoce kvalitní bílkoviny jsou životně důležité pro řadu různých funkcí v těle, takže pohanka obsahující kompletní bílkoviny nejen nahrazuje potřebu jíst červené maso (dobrá rada pro vegetariány a vegany), ale také získává tyto bílkoviny rychleji. Některé z výhod, které mají kompletní bílkoviny, jsou schopnost vám pomoci zhubnout tím, že rychle uspokojí vaši chuť k jídlu a nahradí potřebu prázdných sacharidů. Studie ukázaly, že kompletní bílkoviny pomáhají lidem dramaticky zpomalit ztrátu kostní a svalové hmoty a poskytují větší sílu a vytrvalost při fyzické aktivitě.

Zdraví žlučníku

Pohanka je bohatá na nerozpustnou vlákninu, což také znamená, že výrazně snižuje pravděpodobnost výskytu žlučových kamenů! Nerozpustná vláknina nejen zvyšuje průchodnost jídla trávicím traktem, ale také snižuje potřebu nadměrné sekrece žlučových kyselin.

Astma

Úroveň hořčíku a vitaminu E v pohance je dostatečně velká na to, aby podpořila tvrzení, že pohanka chrání děti před rozvojem astmatu. Studie ukazují, že děti, které nedostávají vysokou úroveň zrna nebo obilných potravin, mají mnohem větší pravděpodobnost vývoje astmatu, protože jsou nedostatečné v určitých protizánětlivých živinách, jako je vitamín E a hořčík.

Zdroj: organicfacts

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!