Výživa miminek 3 – Obiloviny jako antiživina

0

Mějte neustále na paměti, že ve chvíli, kdy zavedete pevnou stravu, klesá množství zkonzumovaného mateřského mléka nebo náhradní mléčné výživy. Tento pokles může otevřít dveře nedostatkům v celé řadě pro dítě kritických živin a pro jeho normální růst a vývoj. K živinám, které jsou často v nedostatku po odstavení, patří bílkoviny, zinek, železo a vitamíny skupiny B. Jedna skupina potravin má tyto živiny v dostatečném množství – maso.

Obiloviny?

Bohužel, první skupina potravin, která se doporučuje běžně hned po odstavu, jsou obiloviny. Nedávná švédská studie naznačuje, že když jsou děti krmeny značným množstvím obilovin, mohou trpět nízkou hladinou zinku a sníženou absorpcí vápníku.

Dr. Nancy Krebs vedla velkou studii, která zjistila, že růst kojenců, kteří dostali maso jako první potravinu po odstavu, byl mírně rychlejší. Studie naznačuje, že nedostatečné množství bílkovin nebo zinku z běžných prvních potravin, může omezovat růst některých kojenců v období odstavu. Ještě důležitější je, že úrovně bílkovin a zinku byly trvale vyšší u dětí, které dostávaly maso. To znamená, že zvyk poskytovat dětem velké množství obilovin, může rapidním způsobem ovlivnit požadavky na živiny v jejich pozdějším věku.

Maso

Maso je výborným zdrojem železa. Hemové železo (forma železa v mase) je lépe absorbováno než železo z rostlinných zdrojů (ne hemové). Navíc protein v mase pomáhá dětem snadněji absorbovat železo z jiných potravin.  Dvě nedávné studie zkoumaly stav železa u kojenců, kteří dostávali maso současně s kojením. U kojeného dítěte dochází k malým výkyvům hladiny železa, kdežto po přidání masa se hladina hemoglobinu (buňky obsahující železo) zvýšila. Maso také obsahuje, oproti obilovinám, mnohem větší množství zinku, což znamená, že se víc zinku absorbuje do těla. Tyto studie potvrzují praktiky původních národů, které dávaly maso a vnitřnosti jako první jídlo po odstavu. Další fakt je ten, že výskyt alergických reakcí je minimální a riziko je ještě menší, když se maso pečlivě rozmixuje.

Čtěte také:  Výživa maminek v těhotenství a při kojení má vliv na poruchy chování u dětí

Nebojte se tuků!

Pediatři, provozující praxi delší dobu dobře vědí, že děti, které dostávají stravu s nízkým obsahem tuku a cholesterolu, nerostou dobře. Koneckonců velká část mateřského mléka je tuk. Děti potřebují tuk v celém období růstu a vývoje. Mléko a živočišný tuk dávají dětem energii a budují jejich svaly a kosti. Kromě toho živočišný tuk obsahuje velké množství vitamínů A a D, kteří jsou nezbytné pro vstřebávání minerálů, normální růst a produkci hormonů. Vyberte si různé druhy potravin, aby vaše dítě dostalo řadu tuků, ale upřednostňujte nasycené tuky nalezené v másle, mase a kokosovém oleji a mononenasycené mastné kyseliny, nacházející se v avokádu a olivovém oleji.

Zdroj: westonaprice

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!