Výroba energetické tyčinky pro vytrvalostní sportovce a pro low carb sportovce + VIDEO

4

Dnes si ukážeme, jak vyrobit funkční energetickou tyčinku pro vytrvalostní výkony delší než 3 hodiny anebo jako náhrada svačiny v případě, že není čas na pořádné jídlo.

Většina vytrvalostních sportovců trochu tápe, co s sebou brát jako občerstvení při dlouhém výkonu, protože komerční tyčinky jsou drahé a je jich potřeba hodně a klasické náhrady ve formě sójových suků nebo müsli tyčinek nesplňují svůj účel a často nadýmají.

Pro upřesnění – účel dlouhého vytrvalostního tréninku je vždy naučit tělo spalovat tuky, a tím, že při takovém tréninku bude člověk konzumovat rychlé sacharidy, si vlastně podkopává nohy, protože se naruší celý proces spalování tuků.

Tyčinka je vhodná jak pro běžné sportovce, kteří se chtějí odnaučit závislosti na sacharidech při tréninku, tak pro lowcarb sportovce, kteří potřebují doplňovat palivo. Také je vhodná jako svačina v době, kdy víte, že do dalšího jídla je daleko – nevyvolává totiž pocit hladu a zasytí na dlouhou dobu.

Na výrobu tyčinky budeme potřebovat:

Kvalitní kokosový tuk – obsahuje určitý podíl MCT tuků, které se tráví víceméně hned a člověk z nich má energii pro výkon, bez narušení hladiny cukru a inzulínu, tudíž se nezablokuje spalování tuku.

Pro příklad zde máme špičkový kokosový tuk od firmy Nutric, což je extra panenský kokosový olej, který je zpracovaný metodou odstřeďovaní. Je to jediný svého druhu v Čechách. Oproti lisování za studena, jako běžně dostupné panenské oleje, tak neprobíhá fáze sušení kokosového masa, takže je olej absolutně raw a jemnější chuti a vůně. Jeho struktura je více krémová.

Kvalitní 80%ní čokoládu – obsahuje malé množství sacharidů, zdravé tuky, hořčík, teobromin a kofein, který trošku stimuluje, a tím podporuje výkon.

Čtěte také:  Pochopení biologicky dostupné mědi MitoSynergy

Palatinosu – palatinosa je speciální sacharid s glykemickým indexem 32, tudíž opět dodává pozvolnou energii, aniž by narušil hladiny inzulínu a zablokoval spalování tuků.

Postup výroby:

  • tabulku čokolády rozehřejeme ve vodní lázni
  • k čokoládě přidáme 100g kvalitního kokosového oleje a necháme roztát.
  • přelijeme do mixovací nádoby.
  • přisypeme 60g palatinozy a tyčovým mixérem dobře rozmixujeme.
  • poté nalijeme do tvořítka na led a necháme v lednici vychladnout.

V chladném počasí můžeme tyto bonbóny nosit v kapse dresu v igelitovém sáčku a při dlouhotrvajícím výkonu si vzít zhruba každých 40 minut jeden kousek.

V případě svačiny u nesportovců bych doporučil sníst dva kousky každé dvě hodiny.

V letním počasí je situace složitější, protože kvalitní kokosový olej taje při 25 stupních, takže by se nám tyčinka roztekla. Pro tyto případy lze použít vypláchnutou tubu od energetického gelu, do které plníme směs injekční stříkačkou.

Na závěr bych podotknul, že kokosový olej má své specifické vlastnosti, mezi které patří hubení kvasinek a bakterií, takže ho doporučuji před jeho použitím při sportu nějakou dobu zařazovat do stravy, abyste si na něj přivykli.

Mějte se hezky, doufám že Vám náš recept bude chutnat!

4 komentáře

  1. Petr Novák -

    Dobrý den,
    díky za tip na tyčinky. Dělávám si je na delší treky, poměr cena a hlavně výkon je s běžnými „tatrankami“, ale třeba i rawbitkami nesrovnatelný. Palatinosu každopádně neznám. Napadá mě, co říkáte na přítomnost lahůdkového/neaktivního droždí v tyčince? Určitě znáte Brandona Braziera a jeho knihu Vegan v kondici – dost tuto potravinu prosazuje.

    Díky za odpověď,
    Petr

    • Dobrý den!

      Ano, vím že se kvasnice používají jako přírodní zdroj vitamínů B, ale sám jsem je nikdy nezkoušel. Nevím přesně jak chutnají, takže nedokážu posoudit jak by se změnila chuť tyčinek. Pokud máte zkušenost, tak to můžete vyzkoušet a pak se tu s námi podělit o výsledek.

      Pavel

  2. Dobrý den,

    co kdybych vyměnil palatinozu a dal místo ní D-ribozu? Máte s tím zkušenost je to chutově dobrý????

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!