Výhody probiotik – zdravé stárnutí, lepší život – část první

2

Celkový přínos probiotik je jasně zdokumentován ve vědeckých pracích i v populárních článcích. Jejich příspěvek k dobrému střevnímu zdraví lze snadno vidět ve studiích i při klinickém použití. Také byla dobře prozkoumána nutnost udržení zdravého střeva.

Spojení mezi střevní mikrobiotou a správnou funkcí téměř všech ostatních orgánů v těle se každodenně důsledně zkoumá. Tato spojení jsou tak důležitá, že střevní systém byl kvůli svým vlivům nazýván „druhým mozkem“.

Velkou výhodou probiotik je jejich schopnost osídlit střevní systém prospěšnými bakteriemi a udržet tento důležitý systém v rovnováze. Se zdánlivou závislostí na antibiotikách pocházejících od lékařů přichází nutnost udržovat probiotika ve vašem těle. Antibiotika, přestože jsou skvělé pro zabíjení škodlivých bakterií, také zabíjejí prospěšné bakterie ve vašem střevě. Nahrazení ztracených střevních bakterií probiotiky doplňuje vaši zásobu zdravých bakterií a udržuje váš trávicí systém dobře fungující.

Kromě udržování dobrého trávení je dalším přínosem probiotik posilování imunitního systému. Většina imunitních funkcí se odehrává v zažívacím systému, ve vašem střevě. Zdravé bakterie pomáhají vašemu imunitnímu systému pracovat tak, jak má.

Jak stárneme, je udržování zdravého trávení a udržení silného imunitního systému obzvlášť důležité.

Výhody probiotik při stárnutí

Starší lidé bojují s chronickými nemocemi a potížemi častěji než mladší lidé. Výzkum ukázal, že alespoň 60% starších dospělých se potýká s dvěma nebo více chronickými zdravotními stavy. Potíže jako srdeční onemocnění, rakovina, chronická bronchitida, Alzheimerova choroba… Jedna třetina dospělých nad 65 let užívá pět nebo více léků.

Mnohé z těchto chronických stavů lze vysledovat do minulosti a připsat je ničivému vlivu zánětu. Jedním ze škodlivých zdravotních stavů, které jsou výsledkem jak nezdravého mikrobiálního střeva, tak syndromu nadledvinové únavy, je zvýšený zánět. Bylo prokázáno, že probiotika mají příznivý účinek v boji proti zánětu.

Řada studií ukázala spojení mezi stárnutím, chronickými zdravotními potížemi, které často doprovázejí stárnutí a možností stravování a životního stylu. Z výzkumu a klinické praxe se zdá, že konzumace zdravé výživy, zlepšení životního stylu a doplňky stravy s probiotiky vám umožní mít delší život s méně komplikovanými zdravotními potížemi, které dnes postihují tolik starších dospělých.

Výhody plynoucí z probiotik pro stárnutí

Kromě boje proti škodlivým účinkům zánětu je dalším z výhod probiotik antioxidační schopnost. Výzkum ukázal dramatický nárůst volných radikálů v těle kvůli toxickým účinkům špatné stravy, toxinům v životním prostředí a stresu. Snížení počtu těchto volných radikálů a zmírnění účinků, které mají na tělo, je životně důležité pro boj se stárnutím a chronickými zdravotními problémy, které s ním přicházejí.

Probiotika jsou účinnými antioxidanty

Některé studie ukázaly, že je výhodné podávat probiotické kmeny Bifidobacterium a Lactobacillus za účelem zlepšení syntézy polyaminů. Polyaminy pomáhají při syntéze RNA, proteinu a DNA, což vede k normálnímu růstu a fungování buněk. Lepší syntéza polyaminů pravděpodobně zlepší buněčný růst a funkci u starších dospělých – bojuje proti ničivému stárnutí.

Polyaminy jsou také silné antioxidanty a posilují funkci esenciálních enzymů. Významný průběžný výzkum se provádí na účincích některých enzymů na stárnutí a na některé z problémů, které s ním souvisejí, zvláště na duševní zdraví. Probiotické kmeny, které pomáhají při syntéze polyaminů, vedou k lepšímu fungování enzymů, jako je MAO-A, a mohou mít pro starší populaci příznivý vliv na duševní zdraví.

Probiotika a duševní zdraví

Některé nedávné výzkumy zkoumaly, jak mohou probiotika snížit signály ze střeva do mozku v situacích strachu nebo úzkosti. Dlouhodobým cílem tohoto výzkumu je zjistit, zda užívání probiotik může ovlivnit emoční odezvu na stres a jiné méně pozitivní podněty. Tento výzkum je stále velmi předběžný, ale naznačuje nějakou interakci mezi střevními bakteriemi, reakcemi mozku a emocemi.

Vědci vyvinuli termín „psychobiotika“, aby popsali kmeny probiotik, které se zdály být slibné při nápravě některých duševních stavů. Předklinické studie naznačily souvislost mezi depresí a změnami v mikrobiální tkáni střev. Tyto „psychobiotika“ jsou zdravé bakterie, které mohou pozitivně ovlivňovat střevní mikroflóru a mohou tak mít nějaký prospěšný účinek na depresi.

Jedna studie poskytla lidem Lactobacillus helveticus R0052 a Bifidobacterium longum po dobu 30 dnů. V porovnání s placebem vykazovali signifikantně nižší hladiny stresu a měly nižší hladiny volného kortizolu v moči. Kortizol je stresový hormon vylučovaný nadledvinami. Nízké úrovně naznačují nízké napětí. Vědci zjistili, že tyto probiotické kmeny produkují látky, jako je kyselina gama-aminomáselná (GABA) a serotonin. Oba tyto neurotransmitery mají velký vliv na mozek.

Jiná studie

V jiné studii byly pacientům s chronickým únavovým syndromem podáván L casei třikrát denně. Hlásili nižší úzkost ve srovnání s těmi, kterým bylo podáno placebo. Zdá se, že probiotika mohou mít určitou účinnost jako psychotropní látky.

V tomto bodě studie „psychobiotik“ se však doporučuje opatrnost. Další studie s vhodnými kontrolami a rozsáhlým používáním lidských subjektů jsou potřebné předtím, než mohou být učiněna konečná prohlášení.

Tato oblast výzkumu je cenná, protože pacienti, kteří trpí problémy duševního zdraví, mohou těžit z alternativních metod zmírnění těchto problémů. Toto zřejmé spojení mezi střevními bakteriemi a emocemi je jednou z možných způsobů, jak by psychobiotika mohla působit. Tato cesta může být prostřednictvím cytokinů působících přímo na mozek. Existuje také návrh, že antidepresiva mohou být ovlivněna protizánětlivými účinky probiotik.

Výzkum s kmenem Lactobacillus rhamnosus ukázal, že má významný vliv na hladiny GABA. GABA je neurotransmiter, který ovlivňuje jak fyziologické, tak psychologické procesy v mozku. Tento kmen laktobacilu také snížil hladiny kortizolu, což mělo za následek nižší úzkost a depresi.

Jeden z možných důvodů, jak mohou dietní přístupy pomoci při zmírnění problémů duševního zdraví je, že ve vašem vnitřním systému a ve vašem mozku existuje značný počet neuronů. Serotonin, neurotransmiter zapojený do deprese a úzkosti, je ve vysoké koncentraci ve vašem střevním systému. Probiotika prokazatelně pozitivně ovlivňují hladiny serotoninu.

Čtěte také:  Jak může emoční napětí způsobovat rakovinu a jak se tomu vyhnout - část 1

Výsledky výzkumu

Významná část výzkumu naznačuje, že kolonie bakterií ve vašem střevě ovlivňují vývoj behaviorálních a emočních problémů. Tento výzkum jasně ukázal spojení mezi střevem a mozkem a významným zapojením střevní flóry do neurologických onemocnění. S těmito nálezy je snadné pochopit, jak střevní bakterie, jak ve vyváženém, tak nevyváženém stavu, mají vliv na chování a emoce.

Ve studii, která zahrnovala 40 dospělých duševně zdravých jedinců, polovina užívala tři kmeny probiotik (Bifidobacterium, Lactobacillus a Lactococcus), u kterých bylo prokázáno, že mají pozitivní účinky na úzkost a depresi, zatímco druhá polovina užívala placebo. Ti, kteří konzumovali probiotika, hlásili menší reakce na smutné nálady a po záchvatu smutku měli méně depresivních myšlenek.

Ze všech těchto výzkumů a dalších probíhajících studií se zdá, že existuje určitý slib pro používání probiotik v otázkách duševního zdraví. Je však zapotřebí mnohem více výzkumu, než vysadíte léky na předpis! Tento výzkum by jistě měl pokračovat, protože problémy duševního zdraví jsou jedním ze tří nejdůležitějších problémů stárnutí.

Benefity probiotik

Benefity probiotik

Probiotika a MTHFR

Methylenetetrahydrofolátreduktáza (MTHFR) je kofaktor, který je výsledkem genetické mutace, která převádí kyselinu listovou na methylfolát nebo aktivní folát. Methylfolát je důležitý v procesu vytváření a rozpadávání neurotransmiterů serotoninu, dopaminu a adrenalinu. Všechny tyto neurotransmitery se podílejí na vašich emocionálních reakcích. Pokud máte MTHFR ve vašem systému, pravděpodobně máte nerovnováhu neurotransmiterních chemikálií a rozdíly v náladě, zvláště když jste ve stresu.

Pokud tomu tak je, vyvarujte se kyseliny listové a vezměte místo toho methylfolát. Ale je důležité vědět, jestli máte nějaké další problémy, které ovlivňují náladu, než půjdete touto cestou.

Tento kofaktor je důležitý pro remethylaci několika látek, včetně glutathionu, který je důležitý při výrobě některých důležitých neurotransmiterů, při produkci zdravých hormonů a při detoxikaci jater. Pokud kroky spojené s MTHFR přeměnou kyseliny listové na methionin, nejsou dokončeny, máte zvýšené riziko vzniku arteriosklerotických cévních chorob, anémie, onemocnění koronární arterie a dokonce i rakoviny. Methionin také pomáhá s depresí a zánětem. Může se také převést na s-adenosylmethionin neboli SAM-e. SAM-e také napomáhá s posilování imunitního systému a pomáhá při výrobě serotoninu, melatoninu a dopaminu.

Výzkum naznačuje, že téměř polovina populace může mít nějakou formu mutace MTHFR. Nedostatky v tomto kofaktoru vám zanechávají otevřené riziko zvýšených poruch vývoje, jako je autismus, demence, fibromyalgie a schizofrenie. Nedá se s tím nic dělat, ale můžete zlepšit práci s vaším genem prostřednictvím dobré výživy, správných doplňků a zlepšené detoxikace.

Probiotika mohou být významnou součástí jak dobré výživy, tak vhodných doplňků. Jedním z přínosů probiotik je jejich důležitá role v boji proti účinkům zánětu a stresu.

Probiotika a COMT

Catechol-O-methyltransferáza (COMT) je enzym, který rozkládá katecholaminy, jako adrenalin a noradrenalin. Vlivem stresu vzrůstá hladina adrenalinu. Pokud máte mutace COMT, nebudete moci tělo zbavit nadbytečného adrenalinu, což vede k příznakům srdečního zásahu, zvýšení krevního tlaku, úzkosti a paniky. Dopamin je další katecholamin, který COMT odbourává. Byl zapleten do deprese a dalších problémů duševního zdraví. Pokud se dopamin zvyšuje, protože se neodbourává, můžete mít změny nálady, sníženou schopnost koncentrace a potíže se soustředěním.

Změna vaší stravy tak, aby obsahovala méně brambor, zeleného čaje a kávy, by mohla pomoci. Výhodou vysoce kvalitních probiotik je jejich schopnost pomáhat v procesu metylace a pomáhá snížit problémy duševního zdraví vyvolané mutacemi v COMT.

Probiotika a monoaminooxidázy

Monoaminooxidázy odstraňují aminy z monoaminů, jako je serotonin, melatonin, dopamin a adrenalin. To vede k výrobě amoniaku a aldehydů. Pokud nejsou detoxikovány, může dojít k únavě, mozkové mlze a bolesti. Stejné druhy příznaků se vyskytují při adrenální únavě. MAO mutace mohou vést ke zvýšení nebo snížení neurotransmiterů a zvýšení toxinů z metabolitů ve vašem těle. Tyto mutace mohou také vést k depresi, úzkosti a dalším změnám nálady. Změna vaší stravy a přidávání doplňků s probiotiky může zlepšit vaše zdraví navzdory mutacím MAO.

Probiotika a xenobiotická detoxikace

Poslední z důležitých otázek spojených se stárnutím a probiotiky je xenobiotická detoxikace. Stručně řečeno, jedná se o metabolickou dráhu, která připravuje nežádoucí chemikálie ve vašem těle k odstranění. Na tyto chemikálie pracuje řada enzymů, které je neutralizují a rozpouštějí. Pak jsou transportovány do tělních orgánů odpovědných za jejich odstranění z těla. Tento proces také připravuje nepotřebné chemikálie, které se z těla vylučují.

Nepotřebné hormony, vitamíny a zánětlivé molekuly jsou mimo jiné eliminovány stejným mechanismem, který vylučuje toxiny z životního prostředí a těžké kovy z vašeho těla. Tyto enzymatické reakce jsou důležité, abyste byli v bezpečí před kontaminujícími látkami v prostředí a aby udržovali tělo v homeostatické rovnováze.

Je důležité zbavit tělo těchto toxinů a toxických látek, protože mohou vést k mutacím a působit jako karcinogeny. Některé z nich mohou přerušit fungování konkrétních cest, které vaše tělo používá v metabolickém úsilí. Jedna rodina enzymů, která slouží k detoxikaci těla těchto látek, je cytochrom P450 (CYP). Tyto enzymy jsou většinou nespecifické, tj. mohou rozpoznat a modifikovat několik typů toxinů. Pracují pomalu ve srovnání s jinými enzymy.

Některé kmeny probiotik mají výhodu, že obsahují a metabolizují xenobiotika a těžké kovy. Tak konzumace probiotik správného druhu může pomoci při detoxikaci vašeho těla z těchto xenobiotik.

Zdroj: drlam

 

2 komentáře

  1. Dobry den,

    ktera probiotika byste doporucil? Zajima mne zda plati, ze drazsi lepsi…nevim, podle ceho se ridit pri vyberu. Dekujk

    • To záleží na tom, na jaké problémy probiotika potřebujete. Každý z nás má unikátní mikrobiom, takže na každého budou fungovat jiná. Budete muset zkoušet. Také byste po nich neměla mít zhoršení příznaků – neměl by nastat déletrvající průjem nebo zácpa, nebo jiné déletrvající potíže. Výhodou je, že většina probiotik, když je přestanete brát opustí po nějaké době tělo. Určitě se poraďte s odborníkem pokud máte nějaké autoimunitní onemocnění. Z naší nabídky bych Vám doporučil začít s produktem Floraphage, který omezí negativní bakterie a pomáhá prospěšným bakteriím. Pokud by to na úpravu Vašeho stavu nestačilo tak můžete vyzkoušet probiotika Syntol rovněž z naší nabídky.

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!