Výhody probiotik – zdravé stárnutí, lepší život – část druhá

0

Syndrom nadledvinové únavy (AF) a přínosy probiotik

Mnoho chronických stavů, které přirozeně přicházejí se stárnutím, jsou stejné, jako u syndromu nadledvinové únavy. Stres, který je hlavní příčinou AF, je každodenní součástí života pro nás všechny. Pokud nastane stres, bez ohledu na to jaký, aktivuje se cesta nazvaná hypotalamus – hypofýza – nadledviny (HPA). Koncový orgán v této cestě jsou nadledviny. Jejich účelem je vylučovat několik hormonů. Kortizol je ten, který bojuje s účinky stresu. Jestliže stres pokračuje a narůstá, vylučuje se stále více kortizolu, aby proti němu bojoval.

V určitém okamžiku při pokračujícím stresu, se nadledvinky dostanou do bodu únavy a nedokážou vylučovat dostatek kortizolu. Pak už nezvládáte stres. Když k tomu dojde, objeví se řada příznaků. Někteří zažívají tendenci k přibývání váhy kolem středu těla. Snižuje se imunita a tím pádem existuje větší riziko vzniku nachlazení, chřipky a dalších onemocnění. Tyto infekce mohou trvat déle než obvykle. Mnozí se probouzejí více unaveni, než když šli spát. Zvýší se zánět v celém těle kvůli nerovnováze bakterií ve střevní mikroflóře.

Akumulace stresu

A jedna z vážnějších vlastností stresu a jeho účinků spočívá v tom, že se v průběhu času akumuluje. Jak stárneme, jsme stále více vystaveni stresu, což vede k tomu, že jeho účinky jsou častější u starších lidí.

Konvenčně vyškolení lékaři a poradci obvykle zvládnou symptomy AF způsobem, který je méně než komplexní. Řeší jeden orgán nebo příznak, aniž by uvažovali, jak to ovlivní ostatní věci v těle.

Komplexnějším přístupem je model, ve kterém systémy těla působí ve vzájemném vztahu. Například to, co se vyskytuje v metabolickém systému, ovlivňuje zánětlivý systém a způsobuje příznaky. Tyto příznaky pak ovlivňují systém hormonální odpovědi a tam začínají další příznaky.

Tyto vzájemné vztahy pokračují, dokud stres trvá. Zmírněním účinků stresu musíte vzít v úvahu, jak tyto systémy reagují.

Jak stárneme, stáváme se náchylnější k symptomům v jednom nebo více těchto tělesných systémech. Nerovnováha, ke které dochází při stresu v metabolickém systému, může dovolit únik nezdravých bakterií do zbytku těla. To vede ke zvýšení zánětu v těle, což je základ všech chronických onemocnění. Pokračující stres způsobuje také vylučování hormonů, které mohou nakonec vést k nerovnováze, což vede k více chronickým onemocněním.

Se všemi těmito problémy, záplavou nezdravých bakterií a přebytkem hormonů se detoxikační systém stává přetížený. To vede k zvýšeným toxinům v těle. Někde uprostřed této bouře se stimuluje neuroefektivní reakce, což vede k souvislostem s duševním zdravím.

Přínosy probiotik při léčbě chronických nemocí

U mnoha lidí se při stárnutí setká s množstvím chronických potíží. Jednou z výhod probiotik je jejich schopnost provádět změny ve střevní mikroflóře, které pomáhají zmírnit tyto chronické stavy. Probiotika mohou být přidány do vašeho denního plánu prostřednictvím potravin a doplňků.

Probiotické potraviny a doplňky

Když přidáte probiotika do vaší stravy prostřednictvím potravin, ujistěte se, že jsou skutečně „živé“. V minulosti jsme byli schopni získat všechny užitečné bakterie, které jsme potřebovali z potravin rostoucích v půdě bohaté na živiny. Nyní je půda vyčerpaná a do mnoha potravin od masa po zeleninu se přidávají antibiotika. Abychom zlepšili zdraví střev, musíme použít živé potraviny nebo doplňky.

Kromě konzumace probiotických potravin je také důležité vyhnout se potravinám, které zvyšují špatné bakterie ve střevě nebo neúmyslně zabíjejí dobré bakterie. Mezi tyto potraviny patří – chemické cukry, vysoce zpracované potraviny, geneticky modifikované potraviny, zpracovaná zrna, chlorovaná voda z vodovodu a potraviny, o kterých víte, že obsahují antibiotika.

Kysané, fermentované, kultivované mléčné výrobky a potraviny

Jedna z prvních věcí, které můžete přidat do vaší stravy, jsou kyselá jídla. Jablečný ocet a fermentovaná zelenina mohou přinést mnoho výhod. Tyto potraviny také obsahují zdravé kyseliny, které podporují pH ve vašem těle, což podporuje růst probiotik. Kvalitní fermentované mléčné výrobky, jako jogurt z kozího mléka a kefír, jsou bohaté na probiotické látky a pomáhají zlepšovat zdraví střev. Už jedna dávka těchto potravin denně má význam.

Kefír je původně fermentovaný mléčný výrobek z Ruska a Turecka. Je použitelný pro lidi, kteří nesnášejí laktózu, protože kvasinky v kefíru rozkládají laktózu v mléce.

Kozí mléko, ovčí mléko a mladé sýry jsou plné probatických druhů jako jsou L.thermophilus, bifidus, bulgaricus a acidophilus. Jogurt je pravděpodobně nejoblíbenějším zdrojem probiotik. Je vynikající, pokud je vyroben z mléka krav pasoucích se volně.

Fermentované a fermentovatelné potraviny

Fermentované potraviny obsahují kultury dobrých bakterií a mohou přidat do vašeho střeva zdravé bakterie.

Jablečný ocet obsahuje zdravé kyseliny , které zvyšují pH ve vašem těle a tím pomáhají probiotikům růst.

Kysané zelí je bohaté na druhy Lactobacillus. Obsahuje také organické kyseliny, které podporují dobrý růst bakterií. Má vysoký obsah vitamínu C a trávicích enzymů.

Kimchi je korejský bratranec zelí. Je vyroben kvašením čínského zelí a řady dalších potravin a koření.

Natto je japonská specialita, mísa fermentovaných sójových bobů s vysokým obsahem Bacillus subtilis. Tato bakterie posiluje imunitní systém, podporuje kardiovaskulární zdraví a pomáhá vytvářet vitamin K2.

Kvas je běžný nápoj z východní Evropy vyrobený z fermentovaného ječmene nebo žita a někdy i zeleniny jako je mrkev. Obsahuje probiotika Lactobacillus.

Miso je hlavní součástí japonské medicíny. Jedná se o pastu z fermentované sóji, rýže nebo ječmene. Tradičně se používá k stimulaci trávení a zvýšení energie.

Čtěte také:  ReMag recenze - nejlepší způsob, jak získat výhody hořčíku

Kombucha je fermentovaný černý čaj vyrobený s použitím symbiotické kolonie bakterií a kvasinek. Někdy se používá k podpoře trávení, zvýšení energie a detoxikaci jater.

Probiotika jsou živými organismy a proto potřebují jídlo, aby přežili. To je důvod, proč přidání vysoce kvalitní, fermentovatelné vlákniny do vaší stravy je dobrým způsobem krmení probiotik.

Ovoce, zelenina, batáty, brambory, chia a lněná semínka a mnoho dalších potravin jsou dobrým zdrojem této vlákniny.

Probiotické doplňky

Je také možné užívat doplňky s probiotiky, ale platí zde určitá omezení.

Pokud plánujete užívat probiotické doplňky, nesklouzněte k myšlence, že více je lépe. Zvláště při AF mohou být nadbytečná probiotika problematické. Probiotika budou mít přínos pouze tehdy, pokud se usadí a vyženou špatné bakterie. Mít ve střevech vysoký počet neusídlených probiotik je kontraproduktivní. Může to zbytečně zvyšovat celkové množství toxického reaktivního metabolitu (LPS).

Probiotická jídla

Prospěšné kmeny probiotik

Existuje mnoho různých užitečných kmenů:

  • Bifidobacterium bifidum – podporuje imunitní systém a inhibuje škodlivé bakterie
  • Bifidobacterium longum – snižuje zánět, odstraňuje olovo a těžké kovy
  • Bifidobacterium breve – pomáhá odstranit špatné bakterie
  • Bifidobacterium infantis – pomáhá při zmírnění příznaků syndromu dráždivého tračníku
  • Lactobacillus casei – podporuje imunitní systém, pomáhá bojovat s infekcemi
  • Lactobacillus acidophilus – pomáhá při intoleranci laktózy, snižuje hladinu cholesterolu
  • Lactobacillus bulgaricus – neutralizuje toxiny, bojuje proti škodlivým bakteriím
  • Lactobacillus brevis – zvyšuje buněčnou imunitu, posiluje přirozené zabíječské T buňky
  • Lactobacillus rhamnosus – podporuje vyvážené bakterie, snižuje úzkost
  • Bacillus subtilis – buduje imunitní odpověď, inhibuje růst špatných bakterií
  • Bacillus coagulans – zlepšuje vstřebávání živin, snižuje zánět
  • Saccharomyces boulardii – zlepšuje růst střevních buněk, má antitoxinové a antimikrobiální vlastnosti

Zatímco existuje mnoho vynikajících kmenů probiotik, Saccharomyces si zaslouží zvláštní zmínku.

Saccharomyces Boulardii

Tento kmen probiotik pochází ze slupek plodů, jako je liči a mangustýn. Je podobná pekařským kvasnicím, ale v některých metabolických vlastnostech se liší. Již řadu let se používá v alternativních aplikacích.

Jedním z nejvýznamnějších přínosů tohoto probiotika je to, že není ovlivněna antibiotiky, protože je to kvasinka. Je účinná při zastavení kandida infekcí, když antibiotika zničí jiné prospěšné bakterie.

Používá se při mnoha gastrointestinálních stavech, jako je Crohnova choroba, průjem, syndrom dráždivého střeva a ulcerózní kolitida, kandidóza. Výzkum publikovaný ve Světovém žurnálu gastroenterologie v roce 2010 hlásil, že přípravek Saccharomyces boulardii je účinný při léčbě výše uvedených zdravotních stavů. Ve zprávě se uvádí, že je zapotřebí více výzkumu, než bude možné prokázat, že probiotika jsou plně účinná.

Bylo rovněž prokázáno, že je potenciálně účinná při léčbě infekcí C. difficile, pomáhá zvýšit produkci imunoglobulinu-A a má protizánětlivé vlastnosti, které pomáhají předcházet poškození buněk. Kromě toho se zdá, že pomáhá zvyšovat hladiny enzymů, které pomáhají při trávení.

Existuje však několik varování. S tímto probiotikem nebylo provedeno dostatečné množství výzkumů, které by ukázali jeho dlouhodobé účinky. Pravidelné užívání u dospělých má relativně málo vedlejších účinků. Plynatost, zácpa a nadýmání jsou nejčastější nežádoucí účinky. Fungémie – vysoký obsah kvasinek v krevním řečišti, je možná obava z používání Saccharomyces boulardii. Starší dospělí, kojenci a ti s potlačeným imunitním systémem se musí vyvarovat jeho užívání nebo alespoň konzultovat s lékařem. Pacienti s kolitidou, rakovinou a centrálním žilním katétrem by se jí měli vyhnout nebo být pod dohledem.

Nežádoucí účinky probiotik

Probiotika mají jen málo vedlejších účinků. Někdy mohou být těžká na žaludek, ale to je dočasné. Probiotika mohou vést k infekcím (jsou to živé bakterie). Pokud se tak stane, je to obvykle u kojenců, starších osob a těch, kteří mají špatný imunitní systém.

Je možné, že tělo jedná s probiotiky jako by byla infekční agent, kteří napadají tělo. V takovém případě imunitní systém reaguje, jako by tam skutečně působil infekční agent. Objeví se zvýšený počet bílých krvinek spolu s únavou a možná horečkou.

Může také dojít k neobvyklým změnám metabolismu. Mohou mít za následek více či méně časté pohyby střev. Zvýšení tělesné hmotnosti, ztráta hmotnosti nebo snížení absorpce živin.

Co je třeba vzít v úvahu?

Jeden faktor, který je třeba zvážit je, že Úřad pro kontrolu potravin a léčiv neprovádí kontrolu probiotik. Chcete-li získat výhody probiotik, je důležité je získat z dobrého zdroje. Protože jsou považovány za potraviny a nikoliv za léky, tvrzení výrobců nemusí být vždy přesná. Musíte být opatrní při kontrole těchto tvrzení.

Mějte také na paměti, že probiotika nemusí pracovat stejným způsobem u každého člověka – co jednomu pomůže, druhému uškodí. Bohužel toto budete muset vyzkoušet metodou pokus omyl.

Prospěšné druhy probiotik

Závěr

Každý bohužel stárne. Jak dobře nám bude, závisí z velké části na nás. Můžete se dostat do kategorie starších dospělých, kteří trpí komplikacemi spojenými s chronickými nemocemi, nebo si můžete udělat zdravou volbu, která některé potíže zmírní. Zatímco zřejmě nebudete schopni odvrátit všechna chronická onemocnění, můžete některé z nich eliminovat a jiné udělat méně závažné. Chcete-li to udělat, využijte přínosů probiotik a začleňte je do stravy.

ČÁST PRVNÍ

Zdroj: drlam

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!