Vláknina – část 2

0

Co je to prebiotická vláknina ?

Existují dva základní typy potravinové vlákniny – nerozpustná vláknina, která se nerozpouští ve vodě a není fermentována bakteriemi v tlustém střevě, a rozpustná vláknina, která se rozpouští ve vodě a je stravitelná mikroorganismy nebo bakteriemi v tlustém střevě. Téměř všechna rostlinná strava, tedy zdroje vlákniny, mají od každého druhu vlákniny určitý poměr. Například pšenice má zhruba 90% nerozpustné vlákniny. U ovsa je to 50/50 a psylium obsahuje převážně rozpustnou vlákninu. Je již dlouho známo, že ve společnostech, které spotřebovávají velké množství rostlinné potravy každý den, jako je tomu v mnoha venkovských afrických společenstvích, je střevní zdraví celé populace velmi dobré a poruchy a nemoci zažívacího traktu jsou téměř neexistující. Mezi nemoci, které se v těchto oblastech nevyskytují, patří – divertikulóza, rakovina tlustého střeva a polypy, Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida. Nevěděli jsme přesně, jak a proč se to děje, i když bylo zřejmé, že strava složená převážně z rostlin v tom hraje ohromnou roli.

Pak v polovině roku 1990 vědci a odborníci na výživu začali objevovat něco docela významného o některé nerozpustné vláknině. Zjistili, že určité ve vodě rozpustné vlákniny, jako je inulin, oligofruktóza a FOS (fruktooligosacharid) způsobují dobře pozorovatelné změny v bakteriální směsi tlustého střeva. Zde se datuje objev prebiotik.

Prebiotická vláknina

Prebiotická vláknina pochází z rostlin, jako je například topinambur, kořen čekanky, cibule, celá zrna, banány a česnek. Tato základní rozpustná vláknina dělá víc, než jen že pomáhá lidem s pravidelnou stolicí. Četné studie ukazují, že prebiotická vláknina může příznivě změnit bakteriální osazenstvo v tlustém střevě. Po celé 20. století se lékaři učili, že bakterie, které žijí v lidském těle, jsou neškodné. My teď víme, že některé z těchto bakterií mají ve skutečnosti velmi důležité úkoly. Mezi ně patří – posílení střevní stěny, zlepšují schopnost těla absorbovat základní živiny, minerály a vitamíny, produkují hormony, které řídí chuť k jídlu a úzkost. Našlo by se mnoho dalších. Faktem je, že lékařská věda je teprve na začátku zkoumání, co vlastně zdravá střevní flóra dokáže.

Čtěte také:  Emulgátory - éčka

Bohužel, mnoho lidí v dnešní době nebude nebo nemůže jíst dostatek těchto prebiotických potravin a přicházejí o zdravotní výhody, které bakterie nabízejí. Pro tyto lidi – včetně vegetariánů, veganů a těch, kteří netolerují lepek – mohou být doplňky s prebiotiky záchranným lanem zvyšujícím jejich welness. Prebiotický doplněk, jako je třeba psylium nebo inulin poskytuje jednoduchý, nízkokalorický způsob, jak dostat do těla rozumné množství vlákniny, aniž byste museli jíst potraviny, které nechcete nebo nemůžete jíst.

Zdroj: prebiotin

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!