Vláknina – část 1

0

Co doposud víme –  vláknina ve stravě

Během mé lékařské praxe, jsem byl velkým zastáncem zvýšení příjmu vlákniny ve stravě. Byl jsem si vědom práce vědců v Africe, kteří zjistili, že afričtí venkované, kteří konzumují značné množství rostlinné stravy s dostatkem vlákniny, měli 2-3 velké, měkké stolice denně. Jen zřídka měli onemocnění tlustého střeva, která jsou tak běžné v západním světě. Strava s vysokým obsahem vlákniny dávala smysl, a mnoho z mých pacientů bylo vyléčeno ze zácpy a prostě se cítili lépe na takové stravě. Dále některé epidemiologické studie (včetně srdečních onemocnění a rakoviny), začaly ukazovat zdravotní výhody vysokého příjmu vlákniny. Zdálo se, že znalosti o vláknině jsou naplněny. Čas ukázal, jak málo jsem v tu dobu věděl!

Existuje mnoho typů vlákniny, které byly objeveny v rostlinách, včetně různých typů škrobů, ligninů, celulózy a dalších. Vzbuzovaly zájem botaniků, ale ne lékařů. Pak se v roce 1980 zjistilo, že se dá vláknina rozdělit na nerozpustné a rozpustné typy.  Žádná vláknina nemůže být strávena v tenkém střevě. Veškerá přijde do tlustého střeva beze změny. Nerozpustná vláknina se nerozpouští ve vodě, není fermentovaná nebo stravitelná bakteriemi, ale přeci jen drží hodně vody v tlustém střevě, a tím zajišťuje větší a měkčí stolici. Na druhou stranu rozpustná vláknina je trávena a fermentována bakteriemi. Ve skutečnosti jsme nevěděli o mnoho více o těchto dvou typech vlákniny až do roku 1990, kdy byly vytvořeny lepší metody měření. V posledních 15 letech je rozdíl mezi těmito dvěma druhy vlákniny-  nerozpustné a rozpustné, stále důležitější, a to zejména s objevem prebiotické nerozpustné vlákniny.

Historie vlákniny

V jednu chvíli ve vývoji lidstva, než se vyvinulo zemědělství a domestikace zvířat, se naši předkové toulali, jedli bobule, ovoce, kořeny (předchůdce kořenové zeleniny) a vlastně vše, co mělo nějakou výživovou hodnotu a bylo poživatelné. Strava obsahovala 50-100 gramů vlákniny za den, a to vše bylo z rostlinného materiálu. Zajímavé je, že jedno z nejlépe studovaných prebiotických vláken, inulin, byl nalezen ve více než 36000 rostlinách, takže tito předci jedli hodně této skutečné vlákniny.

Čtěte také:  Železo - jak proti němu můžeme bojovat?

Pak přišla různá společenství a vývoj zemědělství, pěstování obilí a chov dobytka. Příjem vlákniny se postupně zmenšil. Navíc v západních zemích byla vláknina odstraněna ze zrna, protože se myslelo, že je k ničemu. Najednou jsme všichni jedli bílý chleba bez vlákniny, minerálů a vitamínů. Potravinářský průmysl také začal vyrábět trvanlivé potraviny, a to vyžadovalo přidání mnohých chemikálií, které zrovna nepřispívají lidskému zdraví.

Zdroj: prebiotin

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!