Vitamín K: Nejen srážlivost krve

9

Vitamín K je vitamín rozpustný v tucích. Je důležitý pro srážlivost krve, ale také pro tvorbu kostní hmoty a využití vápníku v těle. Pojďme se podívat na jeden zajímavý rozhovor.

Rozhovor

Otázka: Takže pojďme mluvit o vitamínu K. Proč bychom měli vědět více o tomto vitamínu rozpustném v tucích?

Odpověď: Výzkumy okolo vitamínu K jsou zatím malé a nemáme k dispozici požadované množství publikací jako o ostatních vitamínech rozpustných v tuku. Jsme pravděpodobně desetiletí pozadu ve výzkumu tohoto vitamínu. Vitamín K podporuje srážení krve, ale potřebujeme ho jen velmi málo. Tělo má vynikající schopnosti při srážení krve, proto jsou choroby s abnormálním krvácením vzácné. Současná dietní doporučení pro vitamín K jsou založeny na množství, které je ideální pro srážení – 90 mikrogramů denně pro ženy a 120 mikrogramů denně pro muže.

Kromě toho, množství vitamínu K, který koluje v krvi, je asi 1 / 30000 k vitamínu E. Je to velmi málo, protože na rozdíl od ostatních vitamínů rozpustných v tucích je vitamín K recyklován.

Otázka: Řekni nám něco o vitamínu K a zdraví kostí.

Odpověď: Vitamín K je důležitý pro podporu funkce určitých bílkovin v těle, které regulují kalcifikaci. Existuje minimálně 13 proteinů závislých na vitamínu K. Protein, který vyžaduje vitamín K v kostní tkáni, je nazýván osteokalcin a je to velmi důležitý protein. Bylo zjištěno, že vysoký příjem vitamínu K u starších lidí byl spojen s nižším rizikem zlomeniny kyčle. Zkoumali jsme vzorky krve a vyšlo najevo, že nižší množství vitamínu K v krvi bylo spojeno s nižší hustotou kostních minerálů. Jedná se o velmi běžný nález. V jedné studii v Nizozemí zjistili, že vitamín D, vitamín K a vápník dohromady měly za výsledek menší ztrátu kostní hmoty v kyčli než jen samotný vitamín D a vápník. V tomto ohledu je nejlepší začít s doplňováním v období ještě před menopauzou.

Čtěte také:  Osteoporóza jsou kurděje kostí, nikoliv nedostatek vápníku

Otázka: Co vitamín K a srdce?

Odpověď: Předběžné studie ukazují, že vitamín K může zpomalit kalcifikaci v tepnách. Nezastaví sice nástup kalcifikace, ale zdá se, že ji zpomalí. Ačkoli je tento předběžný výzkum velmi povzbuzující, je třeba ho vícekrát opakovat, než budeme moci říci, že by měl každý jíst vitamín K – sytě zelené listy a natto, pro zpomalení progrese arteriální kalcifikace.

Otázka: A vitamín K může prý přispět k ochraně proti inzulínové rezistenci, je to tak?

Odpověď: Opět nám toto slibuje předběžný výzkum. Studie naznačují, že vysoká hladina vitamínu K skutečně zpomaluje rozvoj inzulínové rezistence, ale potřebujeme další výzkum pro potvrzení.

Otázka: Jak myslíš, že je vitamín K spojen s ostatními vitamíny rozpustnými v tucích?

Odpověď: Je dobře zdokumentována interakce mezi vitamínem E a vitamínem K. Lidem na Warfarinu se doporučuje konzumovat konstantní množství vitamínu K a vyhnout se vysokým dávkám vitamínu E. Přes 1000 IU vitamínu E naruší funkci vitamínu K. Řekli jsme si, že vitamín D funguje na stejných proteinech jako vitamín K, takže tam určitě je jakási synergie. Totéž platí o vitamínu A. K dispozici jsou dávné studie na zvířatech, kde vysoký příjem vitamínu A byl škodlivý pro vitamín K, ale nemáme studie na lidech. Víme, že vitamíny A a D pracují přes receptor RXR, ale nikdo nezkoumal, zda vitamín K také. Vitamín K možná používá stejný receptor. Faktem je, že všechny tyto vitamíny rozpustné v tucích jsou absorbovány podobným způsobem a sdílejí podobné cesty, a jak pokračujeme ve výzkumu, tak možná najdeme synergii mezi všemi těmito vitamíny.

Zdroj: allergyresearchgroup

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!