Úvod do světa výživy – Tuky

2

Tuky

Tuky patří mezi 3 základní živiny. Přinášejí tělu dvakrát tolik kalorií než sacharidy a bílkoviny – zhruba 9 kalorií na gram – to je někdy výhoda a někdy nevýhoda. Také mohou obsahovat vitamíny rozpustné v tucích A D E K. Tuky jsou často nositelem chutí – dobře se na ně vážou chutě a vůně z koření, proto bývají nízkotučná jídla jaksi „nemastná, neslaná“. Tuky velice dobře zasytí a dokáží pomoci se správnou hladinou krevního cukru – tedy stabilní energií.

Tuky rozdělujeme na:

  • nasycené – mezi ně patří kokosový tuk, palmový tuk, sádlo, máslo, lůj
  • nenasycené, polynenasycené (PUFA) – většina rostlinných olejů, rybí tuk.

Já přidávám ještě kategorii tuky nebezpečné, mezi ně patří – slunečnicový olej, řepkový olej, bavlníkový olej, arašídový olej, lněný olej, margarín, přepálený olej, fritovací olej a víceméně všechny rostlinné oleje konzumované ve větším množství, a všechny rostlinné tuky (i máslo), které prošly při kuchyňské úpravě vysokou teplotou.

Tuky ve značné míře ovlivňují naše zdraví a fyzickou a duševní výkonnost. Nikdy bychom se jim neměli úplně vyhýbat. Problém je v použití vhodných zdrojů tuku, protože dnes se člověk setká ve velkém spíše s těmi nezdravými. Jako výživový poradce se přikláním k podobnému použití tuků jako vyznávají stoupenci paleo výživy – tedy používat živočišné zdroje tuku v jeho přirozené podobě – tučná masa, máslo, kokos, vejce, sýry, tučné ryby a v omezené míře rostlinné zdroje – převážně olivový a kokosový olej – má to výhodu v tom, že při tomto výběru nemusíte hlídat množství nebezpečných omega 6 kyselin, protože tyto potraviny jich obsahují jen malé procento.

ROSTLINNÉ OLEJE – TO NEJHORŠÍ, CO PRO SVÉ ZDRAVÍ MŮŽETE UDĚLAT

V dnešním článku si povíme, kde se stala v historii chyba, jak toho zneužil potravinářský průmysl, zemědělství a výrobci suplementů a „racio potravin“, následně jak to ovlivní naše zdraví a co se s tím dá dělat.

KDE SE STALA CHYBA?

V roce 1929 udělal vědec George Burr pokus, při kterém zjistil, že podávání PUFA potkanům dokáže zabránit rozvoji dermatitidy a různých zánětů. Bohužel to bylo v době, kdy se nevědělo nic o jiných vitamínech a minerálech a o mnohem později se zjistilo, že tato onemocnění způsoboval spíše nedostatek zinku a vitamínů skupiny B.

Bohužel se v tomto období také silně rozvíjel olejářský průmysl (rostlinné oleje), jejichž spotřeba se každých 10 let od skončení 1.světové války zdvojnásobovala – používaly se na výrobu umělých hmot, barev, laků, margarínů. Jenže po roce 1960 se postaraly technologické pokroky o to, že se většina těchto věcí začala dělat z ropy (margarín snad ne). Chytré marketingové tahy megalomanských společností pak přesměrovaly všechny tyto oleje do potravinářství a zemědělství. Byly k tomu použity právě odkazy z výzkumů pana Burra.

ZDRAVÍ

Teď trochu přeskočíme a řekneme si, co vlastně dělají PUFA s naším zdravím, a pak jak se to promítá do celého průmyslu.

Takže „skvělé“ účinky PUFA na náš organismus:

Zpomalují metabolismus, stárnutí, potlačují buněčné dýchání, oxidace (v těle i na vzduchu) – tím pádem vznik karcinogenů, peroxidů, volných radikálů, stařeckých skvrn, obezita, chronická únava, zhoršení činnosti štítné žlázy, vysoký krevní tlak, alergie, ekzémy, trombózy a mnoho dalších.

A teď jak jsou PUFA propojeny s PRŮMYSLEM:

ZEMĚDĚLSTVÍ:

Musejí se nejdřív vypěstovat.

Používají se k výkrmu zvířat na maso – pěkně po nich tloustnou a přibírají i při nízkém příjmu potravy.

Biopaliva.

Čtěte také:  Kokosový olej je nejúčinnější zubní pasta jakou můžete najít

VÝROBCI SUPLEMENTŮ:

Zneužívají vědecké studie, aby prodali své výrobky (lněný olej, rybí olej, ostropestřecový olej, konopný olej, olej z vlašských ořechů).

FARMACIE:

Víte, o kolik by farmacie přišla peněz, kdyby jednoduchou úpravou diety zmizely výše popsané potíže a choroby?

Tak a teď CO SE S TÍM DÁ DĚLAT?

Krok jedna je vynechat PUFA.

ZDROJE PUFA

Rostlinné oleje – slunečnicový olej, řepkový olej, kukuřičný olej, světlicový olej, arašídový olej, dýňový olej, lněný olej, sojový olej, ořechy, semena. Nebude jednoduché toto všechno vynechat, protože rostlinné oleje se používají skoro všude.

Živočišné zdroje – převážně kuřecí tuk.

Další krok je zvýšit příjem antioxidantů – zabrání další oxidaci PUFA, které se Vám za život nahromadily v těle.

Přijímat tuky, které jsou protihráči PUFA – olivový olej, panenský kokosový olej a kvalitní živočišné tuky – domácí máslo, domácí kachny a husy, tuk z velkých zvířat, která se pásla na trávě (nebyla krmena zrním).

Pamatujte na to, že dnešní svět je velký byznys a vzpomeňte si na tento článek, až Vám bude někdo nabízet zázračný olej za zázračné peníze, který léčí kde co (nejčastěji rybí, lněný, ostropestřecový). A také na to pamatujte, až budete kupovat superlevný slunečnicový olej na smažení nebo nějaké rostlinné máslo, které chrání srdce. Není to pravda!

Základem používání tuků v kuchyni je olivový olej do salátů, kokosový olej nebo domácí sádlo (vepřové, husí, kachní) na tepelnou úpravu a kvalitní máslo jako přídavek do hotových pokrmů. Pokud budete používat jen tyto tuky, tak nemusíte řešit ani často vzpomínaný poměr mezi omega 3 a omega 6.

A CO OD TOHO MŮŽETE OČEKÁVAT?

Zrychlení metabolismu – zhubnete, budete moci více jíst.

Odstranění únavy, odstranění zánětů, rychlejší regenerace – zmenšení potřeby spánku, rychlejší detoxikace – lepší nálada, lepší prokrvení končetin – nebudete mít studené ruce a nohy, lepší okysličení těla.

JAK DLOUHO TO TRVÁ?

Určitých změn si všimnete velmi brzy, ale důkladné očištění těla od uložených PUFA trvá zhruba 3 roky, u sportovců nebo lidí s kolísající hmotností trochu méně. Nedá se to nijak urychlit, protože tukové buňky se obnovují velice pomalu.

Vidíte? Říkal jsem Vám že je to téma velmi složité a některé souvislosti jsou těžké k pochopení, ale bohužel doba je taková.

CHOLESTEROL – MUSÍME SE HO BÁT?

Cholesterol je častým strašákem moderní medicíny, ale má i své kladné stránky. Pojďme se na ně podívat blíže.

FUNKCE CHOLESTEROLU:

  • správný metabolismus tuků
  • součást buněčné stěny
  • posilování cévní stěny
  • pomáhá žluči emulgovat tuk
  • výroba vitamínu D
  • výroba nervových a mozkových buněk

DÁLE JE TO PREKURZOR (STAVEBNÍ KÁMEN) HORMONŮ:

  • DHEA
  • Kortizol
  • Estrogen
  • Progesteron
  • Testosteron

Ještě si myslíte, že je cholesterol špatný?
Další zajímavostí je, že 80% cholesterolu si tělo vytvoří samo (2000mg) a zbylých 20% přijímáme stravou.

Vidíte? Člověk má jen 20-ti procentní kontrolu nad hladinou svého cholesterolu prostřednictvím stravy. Zbytek je otázkou genetiky, životního stylu a některých vnějších faktorů, které také můžeme ovlivnit.

Pokud Vám lékař naměří vysoký cholesterol, popřemýšlejte chviličku nad tím, co Vám tím chce tělo říct a nesahejte hned po lécích (statinech), které mají řadu nežádoucích vedlejších účinků.

A na závěr si vzpomeňte na pana Viewegha – lepší je tepna ucpaná cholesterolem než tepna prasklá.

 

2 komentáře

  1. Prosím Vás, jaký máte názor na to, že pokud sacharidy z obilovin konzumujeme společně s nasyceným tukem (máslo, sádlo, kokosový olej), tak se tím tukem zalepí buňky a sacharidy se pak velmi špatně spalují. Může se pak tedy jednat o dobrý zdroj obživy pro patogenní kvasinky apod. Podle všeho toto nastává u určitého procenta lidí. Je možné toto nějak vysvětlit ? Děkuji.

    • Tak názory jsou na tuto problematiku různé, na Slovensku se tomu říká pizzaefekt- tento název zpopularizoval jeden lékař, který doporučuje paleostravu- našli se ale i jeho odpůrci, kteří ale tento názor vyvrátili řadou pokusů. Já osobně si spíš myslím že z dlouhodobého hlediska to budou způsobovat spíš omega 6 tuky. Také se musíte zamyslet nad tím u koho se ten“pizzaefekt“ může projevit- zda máte na mysli zdravou populaci, sportovce, nebo lidi s metabolickým syndromem nebo inzulínovou resistencí. Dále potom na složení makroživin ve Vaší stravě- vše je o kontextu. Pokud budete například na nízkosacharidovce a Vaše tělo bude přepnuto na pálení tuků- tzn budete mít v organismu otočený Randlův cyklus- to znamená že volné mastné kyseliny budou výrazně soutěžit se sacharidy v buňkách-pak Vám jistě každé sacharidové jídlo přinese „pizzaefekt“ a nemusíte ty sacharidy ani jíst s tuky. Jak vidíte je to složitá otázka která závisí na mnoha faktorech do kterých bych vůbec netahal kvasinky, ale spíše kvalitu metabolismu a hormonálního systému.

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!