Úbytek mentálních funkcí spojené se stárnutím může být zmírněn správnou dietou

0

Poprvé jsem si toho všimla při vyzvedávání dětí ve škole. Každý den si učitel stoupne ke dveřím a předává děti do rukou rodičů. Ale jednoho dne, když jsem se chystala učitele pozdravit, můj obličej zrudl. Nemohla jsem si vzpomenout na jeho jméno!

Po tomto zážitku pro mě nebylo žádné velké překvapení, když jsem četla výsledky nové studie, která tvrdila, že ženský mozek po padesátce začíná rychle chátrat – je to o deset let dříve než se původně myslelo. Vědci z Kalifornské univerzity zjistili, že ženská mysl ztrácí průměrně 5% své ostrosti ve věku mezi 50-60. Bylo zjištěno, že se verbální paměť snížila v průměru o 1 procento každých pět let a kognitivní zpracování – včetně rychlosti vnímání a reakce – klesly o 1 procento každé dva roky. Ani jsem nebyla šokována jejich závěrem: že zapomnětlivost a stres jsou spojenci. Koneckonců, protlačit se do školy pro dítě přes horu stejně zaměřených matek je stres, ne?

Co je na tomto zjištění uklidňující, že tento pokles mentálních funkcí je naprosto běžnou součástí stárnutí. A nejlepší ze všeho je, že je tu naděje – můžeme držet naše duševní pád v šachu – a dokonce ho zvrátit.

Díky pětileté spolupráci s nutričním terapeutem mohu hrdě prohlásit, že moje paměť a mozkové funkce jsou na stejné úrovni jako dřív. Poprvé jsem se sešla s nutričním terapeutem už dřív – měla jsem dvě vážné depresivní epizody, krátce po 30-tém roku života a nutně jsem potřebovala zlepšit svůj duševní stav.

První epizoda byla v roce 1997, kdy jsem se snažila spojit práci v celostátních novinách s požadavky mladé rodiny. S manželem máme dvě malinké děti.

Jednou v noci jsem nemohla spát. Ale s nespavostí přišel některé další alarmující příznaky: můj srdeční tep se zrychlil, cítila jsem se nemocná a moje mysl běžela jako o závod. Měla jsem infarkt? Ukázalo se, že je to začátek úzkostí poháněných depresivní epizodou, kvůli které jsem musela být krátce hospitalizována. Druhou, hlavní epizodu, jsem měla v roce 2003 a byla jsem neschopná po dobu 18-ti měsíců. V obou případech jsem byla léčena hlavně léky a terapií a postupně jsem se začala zotavovat. Někdy v tomto okamžiku jsem se rozhodla prozkoumat komplexní přístup k dobré duševní zdraví. Nechtěla jsem podlehnout třetímu zhroucení a také se mu úplně vyhnout.

Na vlastní oči jsem se přesvědčila léčivých silách změny jídelníčku, když jsem vzala svého syna k nutričnímu terapeutovi kvůli léčbě ekzému. Byla jsem potěšena, když se jeho podrážděná červená kůže začala hojit poté, co jsme snížili množství mléka a mléčných výrobků a pšenice ve stravě. A za nedlouho poté jsem začala přemýšlet, zda by strava mohla ovlivnit mé duševní zdraví a náladu.

Už jsem věděla, že moje mysl by se mohla stát zamlžená, když se cítím ve stresu – psychiatr mi řekl, že IQ člověka může klesnout o 30 bodů, když trpí úzkostí. V průběhu let se stalo to, že mne antidepresiva a prášky na spaní způsobovali zmatenost a zapomnětlivost.

Mohla by moje strava pomoci zvýšit mou duševní jasnost?

Náš mozek spotřebuje asi 300 kalorií každý den a totéž v noci. To znamená, že dostatečná výživa je velmi důležitá pro naše duševní zdraví a naše schopnosti pamatovat si věci a názvy. Terapeutka mě naučila, že strava obsahující špatné tuky, cukr a konzervační látky může být příčinou chronického zánětu, o kterém si vědci a lékaři myslí, že může být kořenem nízké nálady, úzkosti a deprese, stejně jako špatných kognitivních funkcí.

Čtěte také:  Doplňky, které nám mohou pomoct se spaním

Vyzbrojena těmito informacemi jsem se rozhodla eliminovat tyto potraviny ze svého života. Místo toho jsem se zaměřila na koupi „skutečného jídla“ pro mou rodinu, zejména zeleniny, o které studie prokázaly, že může zvýšit naše duševní zdraví. Studie naznačují, že rostlinné antioxidanty pomáhají neutralizovat volné radikály v našem těle. Volné radikály jsou také spojeny s depresí.

Naše rodina začala jíst více vejce, nezpracované sacharidy, ořechy, semena a přírodní tuky jako je máslo a olivový olej. Zvýšili jsme množství probiotik a fermentovaných potravin, jako je přírodní jogurt, zelí a miso pasta, abychom podpořili zdravou střevní flóru. Někteří vědci si nyní myslí, že stres ovlivňuje naše střevní bakterie, což může mít vliv na naši duševní jasnost.

Také jsem zařadila do jídelníčku červenou řepu. Ta obsahuje oxid dusnatý, sloučeninu, která zlepšuje průtok krve uvolněním cév. Také existují přesvědčivé studie o blahodárných účincích bobulí a plodů moře.

Kromě toho mě terapeutka naučila, že bychom měli pít více vody, pokud chceme myslet. „Dehydratace je hlavní příčinou mozkové mlhy, stejně jako nízké nálady a letargie,“ říká. Zjistila jsem, že postavený džbánek na kuchyňském stole mi pomáhá pamatovat na hydrataci. Také jím vodové ovoce a zeleninu, jako jsou okurky, cukety, celer, ředkvičky, listovou zeleninu, kiwi, melouny a grapefruity.

Zatímco změna mého jídelníčku přinesla všelijaké kognitivní výhody (například schopnost zapamatovat si jména), není to můj jediný povedený kousek. Jako každý, kdo pracuje poté, co si jde zaběhat ví, že sport pomáhá s myšlením, jsem toto objevila i já. Také jsem se začala učit nazpaměť jednu báseň denně, aby můj mozek nechátral a byl neustále v zápřahu. Moje 80-letá matka má jeden z nejbystřejších mozků, které znám a její hlava je plná různých rýmů a básní.

Co byste měli jíst pro sílu mozku

Vejce, pekanové ořechy a játra

Cholin je živina, která hraje klíčovou úlohu v řadě tělesných funkcí, včetně výroby acetylcholinu, který může za naši koncentraci a paměť. Vaječné žloutky jsou nejlepším zdrojem, pak se nachází v játrech, pekanovém ořechu a sojových bobech.

Bobule

Král „dobré nálady potraviny“ je borůvka. Je dobrým zdrojem vitamínů K a C, jakož i vlákniny, manganu a antioxidantů. Vědci zkoumají, zda pomáhají chránit před onemocněním srdce a některých druhů rakoviny. Přidejte bobule všech barev do snídaně, desertů a pochoutek.

Tučné ryby, ořechy a lněná semínka

Omega 3 mastné kyseliny, nalezené v tučných rybách, jako je tuňák, stejně jako ořechy a semena konopí, jsou dalším klíčovým prvkem pro zvýšení nálady, stejně jako kognitivních funkcí. Koneckonců, naše mozky jsou tvořeny z 60 procent tuku.

Kraby a krevety

Jíst více mořských plodů by mohlo pomoci zvýšit paměť. Kraby a další růžové a oranžové plody moře, jako je losos a krevety obsahují astaxanthin – antioxidant, který, podle jedné studie zlepšuje kognitivní funkce pokud je užíván jako doplněk.

Zdroj: theage

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!