Toxicita železa

0

Všichni víme, že železo je základním minerálem pro růst, rozvoj a dlouhodobé přežití. Nicméně toxicita železa je hrozbou, které čelí každý muž a postmenopauzální žena. Toxicita železa může vést k řadě život ohrožujících stavů, jako je cukrovka, srdeční choroby, kognitivní pokles, potíže s štítnou žlázou, selhání jater a rakovině.

Nebezpečí akumulace železa

Jsem naprosto ohromena, že lékaři ani léčitelé a poradci nedávají přetížení železem takovou pozornost, jakou si zaslouží.  Pokud budete pro své zdraví dělat všechno co je ve vašich silách, ale budete trpět přetížením železem, tak vám to bude k ničemu. Toxicita železa je extrémně nebezpečná nejen kvůli dlouhému seznamu škodlivých účinků, které může mít na vaše zdraví – včetně úmrtí -, ale také proto, že je tak často přehlížena. Alarmující a dokonce smrtící účinky, jaké má toxická úroveň železa na lidské zdraví, lze rozdělit do tří hlavních kategorií:

  • Ukládá se v orgánech a tkáních včetně srdce, mozku, jater, pankreatu a kloubů
  • Omezuje využití životně důležitých živin
  • Má negativní účinky na psychiku

Železo se ukládá v těle poměrně snadno, protože je evolučně důležité pro přežití. Přenáší kyslík do tkání pomocí hemoglobinu. Takže když jste vystaveni železu, nejčastěji v obohacené mouce a ve vodě, tělo ho přednostně skladuje v těle.

Nadměrné množství železa může vést k jedné z nejnebezpečnějších reakcí ve vašem těle – tzv. Fentonově reakci – která decimuje vaši mitochondriální DNA, proteiny a membrány a přispívá k celosystémovému zánětu a oxidativnímu stresu.

Když k tomu dojde, tak vše, čeho si zpočátku všimnete, jsou bolesti kloubů, únava, bolesti střev, mozková mlha nebo nepravidelný srdeční tep.

Mírně zvýšené hladiny železa způsobují:

Obezitu – u obézních jedinců je pravděpodobnější, že budou mít v těle vysokou hladinu železa.

Rakovinu – zvýšené hladiny železa se vyskytují u pacientů s mnoha typy rakoviny, včetně rakoviny prsu, melanomu, rakoviny pankreatu, karcinomu ledvinových buněk a Hodgkinova lymfomu.

Alzheimerovu chorobu, Parkinsonovu chorobu a ALS – Vysoká hladina železa v mozkové tkáni (která se může snadno vytvořit při stárnutí) může vést k poruchám kognitivních funkcí a zánětu.

Kardiovaskulární onemocnění – Riziko srdečních onemocnění u žen vzrůstá významně poté, co buď procházejí menopauzou, nebo mají hysterektomii (přestanou ztrácet každý měsíc krev).

Diabetes – Bylo zjištěno, že muži s vysokými zásobami železa mají 2,4krát vyšší pravděpodobnost vývoje diabetu 2. typu než muži s nižšími hladinami.

Růst patogenů – Vysoká hladina železa usnadňuje růst choroboplodných bakterií, hub a prvoků.

Osteoporóza – Příliš mnoho železa ve vašem těle může poškodit vaše kosti, ale bohužel symptomy se obvykle neobjeví, dokud vaše hladiny nejsou nebezpečně vysoké.

V dnešním moderním lékařství je toxicita železa často přehlížena při léčbě onemocnění, jako je únava nebo anémie. A přestože je důležité udržet zdravé hladiny tohoto základního prvku, aby vaše tělo mohlo běžet na své optimální úrovni, je stejně důležité mít tyto úrovně pod kontrolou a odstraňovat případné přetížení.

Poznámka k anémii: většina případů „anémie“ – nízké hladiny železa v krvi – je ve skutečnosti způsobena nesprávným metabolismem mědi.

Druhy železa

Existuje několik typů železa. Některé formy jsou absorbovány mnohem rychleji než jiné a některé formy železa nejsou vůbec absorbovány!

Hemové – Hemové železo je připojeno k hemové molekule. Najdete jej pouze u živočišných bílkovin – masa, drůbeže a ryb – zejména v červeném mase. Je tak snadno absorbováno, že je považováno za nejlepší zdroj železa pro ty, kteří trpí nedostatkem železa. Ve skutečnosti je hemové železo absorbováno „relativně konstantní rychlostí přibližně 23%“. Podle institutu „Železné poruchy“ však „příliš mnoho hemového železa ve stravě může zvýšit riziko onemocnění u některých lidí s abnormálním metabolismem železa, jako je hemochromatóza.“

Nehemové – Nehemové železo se vyskytuje hlavně v rostlinách a zelenině, ale také v ořechách, ovoci, tofu, většině železných doplňků a obohacených potravinách. Největší množství nehemelového železa lze nalézt v zrnech, jako je rýže, pšenice a oves. Není tak snadno využíváno našimi těly a má nižší míru absorpce než hemové železo-rozmezí od 2 do 20%.

Železo každý den

Naše (USA) největší expozice železa pochází z obohacené mouky. Jedná se o marketingový nástroj, který používají výrobci potravin, abyste si mysleli, že obohacují mouku pro vaše zdraví. Nikdy nekupujte nic, co se pyšní nápisem- Obsahuje železo! Paradoxně, sacharidy v těchto rafinovaných obilovinách nejen přispívají k cukrovce, ale železo, které obsahují, je stejně zodpovědné za tuto rostoucí epidemii.

Naše další největší expozice železa je pravděpodobně z naší pitné vody. Železo vniká do naší vody z přirozeně se vyskytujících geologických zdrojů. Také se dostává přes korozi jak našich distribučních systémů, tak domácích instalatérských zařízení. Trubky používané ve výše uvedených systémech jsou široce tvořeny materiály na bázi železa, včetně pozinkované oceli a litiny.

Čtěte také:  Jablečná müsli směs

Přemýšlejte o veškerém železe, přes které projde voda, než se dokonce dostane do kohoutku! Pokud máte rezavé skvrny kolem odtoků a baterií, a tuto vodu i pijete, máte železo v těle.

Seznam zdrojů železa:

  • Pitná voda
  • Mouka obohacená o železo
  • Expozice na pracovišti (svářeči, kovodělníci, horníci, strojníci, instalatéři, mechanici, oceláři)
  • Kontaminovaná půda
  • Multivitamíny (dospělé, dětské, prenatální)
  • Doplňky železa (k léčbě anémie)
  • Maso
  • Drůbež
  • Ryby a mušle
  • Maso z jater a jiných orgánů
  • Luštěniny
  • Pivo
  • Řepa
  • Černé třešně
  • Otruby
  • Pažitka
  • Konzervované rajčata
  • Vaječné žloutky – Železo z vaječných žloutků není dobře absorbováno, pokud není spárováno se zdrojem vitamínu C
  • Zásobníky z galvanizovaného železa
  • Melasa!
  • Červené víno
  • Sušené ovoce
  • Semena
  • Tofu
  • Tabák
  • Kvasnice
  • Pšeničné klíčky
  • Celozrnné obiloviny
  • Celozrnné chleby
  • Železné trubky

Takže jsme se podívali na některé zdroje, z nichž vaše tělo získává železo. Ale je také důležité si uvědomit, že kyseliny hrají velkou roli při absorpci.

Kyselina zvyšuje vstřebávání železa do těla. Myslete na to, když pijete k snídani nebo jídlu džus. Podobně alkohol v jakémkoli množství s jídlem (víno, pivo), usnadňuje absorpci.

Též nevhodné nádobí může v pokrmech zvýšit obsah železa o 3 až 400%!!!

Kromě toho, co je uvedeno výše, si mohou toxicitu železa vyvolat anemičtí pacienti nadměrným použitím doplňků železa. Někteří lidé dokonce zemřeli na předávkování! A zatímco nízké železo je jistě hodné pozornosti a pečlivého sledování protože je to nepříjemné, je důležité vědět, že toxicita železa je smrtelná. Proto je důležité mít v těle minerály v rovnováze.

Symptomy toxicity ze železa

  • Bolesti
  • Agrese
  • Alergie / histamin
  • Amenorea – zastavení menstruace
  • Anémie
  • Hněv / špatná nálada
  • Anorexie
  • Artritida, revma
  • Bakteriální infekce (chronické)
  • Vrozené vady
  • Krvácení dásní
  • Rakovina
  • Kardiomyopatie
  • Zimnice
  • Cirhóza jater
  • Kóma (snížená úroveň vědomí a nedostatečná reaktivita se může objevit během 1/2 hodiny až 1 hodiny po předávkování)
  • Zácpa
  • Křeče
  • Nedostatek mědi
  • Poškození krevních cév
  • Smrt
  • Tmavě pigmentovaná kůže
  • Dehydratace
  • Diabetes
  • Průjem
  • Diphasický šok
  • Závratě
  • Ospalost
  • Emocionální problémy
  • Zvětšená játra
  • Rychlý a slabý puls
  • Únava
  • Horečka
  • Návaly
  • Šedé zbarvení kůže
  • Bolení hlavy
  • Srdeční onemocnění a srdeční selhání
  • Hemochromatóza
  • Hepatitida
  • Fibróza jater
  • Vysoký krevní tlak
  • Nepřátelství
  • Hyperaktivita
  • Hypertenze
  • Hypotermie
  • Impotence
  • Infekce
  • Nespavost
  • Impotence
  • Zánět
  • Podrážděnost
  • Nemoci kloubů
  • Problémy s ledvinami
  • Letargie
  • Onemocnění jater a / nebo poškození
  • Ztráta vlasů
  • Ztráta hmotnosti
  • Nízký krevní tlak
  • Snížená pracovní výkonnost
  • Duševní problémy
  • Metabolická acidóza
  • Kovová chuť v ústech
  • Migrény
  • Atrofie svalů
  • Nevolnost
  • Poruchy nervového systému
  • Nervozita
  • Oligurie
  • Bledost (ztráta barvy z kůže)
  • Poškození pankreatu
  • Parkinsonova choroba
  • Předčasné stárnutí
  • Plicní alveolární proteinóza
  • Selhání ledvin
  • Růže na obličeji
  • Schizofrenie
  • Dýchací potíže
  • Srpkovitá anémie
  • Bolesti žaludku
  • Strabismus (rychlý pohyb očí)
  • Náhlý nádech dušnosti
  • Porucha štítné žlázy
  • Cévní přetížení gastrointestinálního traktu, jater, ledvin, srdce, mozku, sleziny, nadledvinek a brzlíku
  • Virové replikace
  • Zvracení

Činnost mozku

Kromě těch, které jsou uvedeny výše, toxicita železa může také změnit činnost mozku člověka a ovlivnit jeho náladu nebo osobnost! Přetížení tohoto kovu je často spojeno se silným egem, rigiditou, houževnatostí, nepřátelstvím, tvrdohlavostí a podrážděností.

Ti nejvíce náchylní k toxicitě železa jsou muži, děti a lidé, kteří se setkávají ve svých povoláních s vysokou hladinou železa. Ženy se mohou také setkat s přetížením železa, i když jejich riziko je nižší. Je to proto, že měsíční menstruace skutečně pomáhá! Myslete na to, že při jakékoliv léčbě je dobré zhodnotit stav železa v organismu a jeho přebytek případně odstranit. Je to důležité proto, že přebytek železa mnohdy způsobuje hlavní příčiny nemoci. Železo nahrazuje vazební místa v enzymech ostatním minerálům. Když k tomu dojde, tak potlačuje nebo nadměrně stimuluje nebo jinak mění funkci tisíce enzymů. Ovlivněný enzym může mít kvůli tomu jen 5% normální aktivity. To způsobuje mnoho chorob a potíží. Pokud vaše strava neobsahuje dostatečné množství všech minerálů, bude tělo dosazovat do enzymů převážně železo.

 Antagonisté železa

  • Vitamín B6
  • Mangan
  • Kadmium
  • Vápník
  • Měď
  • Kobalt
  • Chrom
  • Hořčík
  • Mangan
  • Zinek
  • Nikl
  • Vitamin E
  • Vitamin B12
  • Vitamin D
  • Fosfáty
  • Potraviny bohaté na antioxidanty
  • Vaječné bílkoviny
  • Mastné kyseliny s dlouhým řetězcem a fytáty nalezené v obilovinách

Vidíte, že mám výše zmíněnou měď jako jeden z antagonistů, kteří mají pomoc. Důvodem je, že se zjistilo, že „lidé s přetížením železa mohou mít prospěch z doplňování mědi, zvláště pokud jejich obvyklá strava obsahuje málo mědi“.

Zdroj: liveto110

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!