Rezistentní škrob – Úprava potravin a její vliv na zdraví + Video

11

V druhém díle článku o osteoporóze (Osteoporóza – jak jednoduché cukry ovlivňují naše kosti a zuby) jsme si říkali, že i zdánlivě neutrální potraviny mohou mít některé negativní účinky. Jedná se hlavně o obiloviny a brambory. Pro zopakování si řekněme, že horké obiloviny a brambory mají velmi vysoký glykemický index, který negativně ovlivňuje naše zdraví. Co se ale stane, pokud tyto potraviny zchladíte a znovu ohřejete? Doslova malý zázrak, který má velké účinky na naše zdraví.

Rezistentní (nestravitelný) škrob

Úprava potravin vařením, následným zchlazením a ohřátím nebo konzumací za studena udělá ten efekt, že se část škrobů změní na rezistentní škrob. Rezistentní škrob je typ škrobu, který není stráven v tenkém střevě a dorazí do tlustého střeva neporušený. To znamená, že je rezistentní vůči trávení. To vysvětluje, proč nevidíme špičky v hladině glukózy v krvi nebo inzulinu po jídle obsahujícím rezistentní škrob a taky proč nezískáme z takového jídla kalorie ihned.

K dispozici jsou čtyři typy rezistentního škrobu:

Typ 1: Škrob je absolutně nepřístupný, vázaný ve vláknitých buněčných stěnách rostlin. Nachází se v celozrnných obilninách, semenech a luštěninách.

Typ 2: Škrob s vysokým obsahem amylózy, která je nestravitelná v syrovém stavu. Nachází se v bramborách, zelených (nezralých) banánech. Vařením těchto potravin uděláme škroby stravitelné.

Typ 3: Také nazývaný retrográdní,  je odvozen od typu 1 a 2, kdy se tyto potraviny uvaří a následně ochladí. Jako příklad si můžeme uvést vařenou a zchlazenou rýži parboiled, celozrnnou rýži, vařené a zchlazené brambory nebo těstoviny, namočené, uvařené a ochlazené luštěniny nebo zmražený a znovu rozmražený chléb.

Typ 4: jsou různé doplňky jako rezistentní škrob z brambor nebo kukuřice, ale i třeba psyllium.

Jakmile se rezistentní škrob dostane do tlustého střeva, začnou ho bakterie trávit.

Jak rezistentní škrob ovlivňuje naše zdraví

Normální lidské střevo má stovky druhů bakterií, některé dobré a některé ne tak dobré. Celkový počet a relativní množství každého druhu má hluboký vliv na naše zdraví a pohodu. Rezistentní škrob selektivně stimuluje dobré bakterie v našich střevech, pomáhá udržovat zdravou rovnováhu bakterií. Tyto dobré bakterie se „krmí“ na rezistentním škrobu a vyrábí mastné kyseliny s krátkým řetězcem, které mají blahodárné účinky na tračník a celkové zdraví. Jsou preferovaným zdrojem energie střevními buňkami, zvyšují látkovou výměnu a snižují zánět. Nevyužité mastné kyseliny putují ze střeva do jater a jsou dále roznášeny po těle, kde snižují záněty. Zdravé střevní buňky také dokážou správně „odumřít“ bez rizika vzniku rakoviny. Krásně je to ukázáno v přiloženém videu.

Čtěte také:  Nakládaný květák

Jak vidíte, úprava, nebo cílené zařazování určitých potravin může mít velký vliv na zdraví. Pokud se rozhodnete s tímto zaexperimentovat ať už zařazením psyllia, nebo některých celozrnných potravin, tak začněte pomalu, protože někdy může být změna špatných baktérií na dobré provázena nadýmáním. Také je možné, že máte tak napadené tenké střevo a žaludek nevhodnými bakteriemi, že Vám rezistentní škroby budou dělat potíže. Pak je zapotřebí nejprve tyto patogeny vymýtit a potom teprve zařazovat rezistentní škroby. Také pokud jste delší dobu na low carb dietě, tak máte velmi ovlivněný střevní mikrobiom a potrvá to trochu déle, než si na to zvyknete.

Audio:

Zdroj: chriskresser

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!