Probiotika, jsou pro nás zdravá?

0

Probiotika – bakterie mléčného kvašení

Záměrně jíst probiotika se může zdát v dnešní době antibiotik a střevních potíží tou nejzdravější věcí, kterou můžete udělat. Tvrdí se, že mají řadu blahodárných účinků, včetně zmírnění obtíží zažívacího traktu (především průjem a zánětlivé střevní onemocnění), zlepšení laktózové nesnášenlivosti, udržování urogenitální zdraví u žen, předcházení výskytu alergických reakcí a zlepšení a zvýšení imunitní odpovědi.

Nicméně dávkování probiotik je nepřesná věda s žádným jasným výzkumem, takže by klidně mohlo dojít u citlivých jedinců k předávkování. Jaké mohou být vedlejší účinky předávkování, pokud by se tak skutečně stalo?

Přirozené potraviny

Probiotika v přirozených potravinách jako je kefír, jogurt a kysané zelí, které jsou člověkem používány stovky let, se všeobecně považují za bezpečné potraviny. Epidemiologické studie již dříve ukázaly, že v oblastech, kde bylo spotřebováváno velkého množství těchto potravin, nevykazovala populace žádné zvýšení infekcí bakteriemi Lactobacillus. Ze současných údajů vyplývá, že probiotika mají pozitivní vliv na imunitu, ale jen u zdravého člověka. U člověka s autoimunitním onemocněním nebo nějak oslabeného mohou způsobit více škody než užitku.

Nežádoucí účinky

Zde poskytujeme obecný přehled o bezpečnosti probiotik. Obecně platí, že méně významné nežádoucí účinky (nadýmání, žaludeční nevolnost, průjem) mohou nastat po konzumaci více než 1 – 2 000 000 000 probiotických bakterií (L. acidphilus) u zdravých jedinců bez antibiotické léčby. Tyto účinky jsou běžné, pokud lidé berou více probiotických bakterií, než je nutné.

Avšak pozor! U pacientů se sníženou imunitou nebo citlivostí na probiotika mohou být nežádoucí účinky mnohem závažnější. Patří mezi ně:

  • Sepse. Jedna klinická studie uvádí, že „probiotické sepse (obrovská imunitní odpověď na bakteriální infekci) je nejobávanější komplikace související s braním probiotik. Nicméně, existuje jen jeden zdokumentovaný případ probiotické sepse, která vedla ke smrti.
  • Srdeční infekce. Ve vzácných případech může vést konzumace Lactobacillus k endokarditidě, infekce vnitřní výstelky srdce.
  • Bakteriální nebo plísňové infekce. Několik studií spojuje probiotickou terapii s bakteremií (přítomnost živých bakterií v krvi) u dospělých a dětí. Podobně několik studií spojuje Saccharmoyces bouldarii ( u nás prodávaný Enterol) – kvasinkové probiotikum, s rizikem vzniku fungémie – napadení člověka plísní.
  • Může zvýšit riziko komplikací u pacientů s již existujícím těžkým onemocněním. Jedna klinická studie zjistila, že probiotické doplňky zvyšují úmrtnost u pacientů s pankreatitidou. Také střevní ischemie (infarkt střev) byla běžnější ve skupině s probiotiky, než ve skupině s placebem.
  • Rozsah nebo závažnost imunomodulace je těžké předpovědět. To se bude lišit mezi jednotlivci a bude to ovlivňovat mnoho faktorů jako je věk a zdravotní stav, nebo již existující nemoci. Opatrnosti je třeba u novorozenců a těhotných žen. Jedinci s poruchami imunity také spadají do této skupiny; například pacienti s Crohnovou nemocí – autoimunitním onemocněním, zažijí většinou zhoršení po podání probiotik.
  • Probiotika mohou reagovat s léky. Antibiotika například mohou zabíjet probiotické bakterie. Předběžné údaje naznačují, že probiotika mohou urychlit metabolismus sulfasalazinu, léku používaného k léčbě ulcerózní kolitidy.
  • Těžká alergická reakce. I když probiotika jsou navrženy k léčbě / prevenci některých typů alergických reakcí (očekává se, že v důsledku zvýšení imunity), další složky, které jsou běžně součástí probiotických doplňků, mohou alergie přivodit. Inulin, prebiotikum běžně se vyskytující v probiotických doplňcích, byl spojen s těžkou anafylaktickou reakcí.
Čtěte také:  Jednoduché dětství může chránit před duševními problémy v pozdějším životě - část 1

Závěr

Ačkoliv probiotika se zdají být obecně dobře snášena a  jsou považována za bezpečné u zdravých jedinců, nejsou k dispozici žádné formální klinické studie hodnotící jejich skutečnou bezpečnost. Pokud chcete použít probiotika k úpravě Vaší střevní mikroflory, tak nejlepší cestou bude vyzkoušet reálné potraviny, než hned drahé doplňky z lékárny.

Zdroj: labdoor

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!