Náročné cvičení oddaluje stárnutí na buněčné úrovni

0

Stárnutí a fyzická aktivita

Navzdory všem nejlepším snahám zatím žádný vědec nikdy nedokázal zastavit stárnutí lidí. Ale nový výzkum ukazuje, že můžete zpomalit jeden typ stárnutí – ten, který se děje uvnitř vašich buněk. Pokud jste ale ochotni se zapotit.

„Jenom proto, že vám je 40 let, neznamená, že je vám 40 let biologicky,“ říkají vědci. „Všichni známe lidi, kteří vypadají mladší než jejich skutečný věk. Čím více jsme fyzicky aktivní, tím méně biologického stárnutí se odehrává v našem těle.“

Studie

Studie, publikovaná v lékařském časopise Preventivní Medicína, zjistila, že lidé, kteří mají trvale vysokou fyzickou aktivitu, mají výrazně delší telomery než ti, kteří mají sedavý životní styl, nebo jako ti, kteří jsou mírně aktivní.

Telomery jsou koncové body proteinů našich chromozomů. Jsou jako naše biologické hodiny a významně souvisí s věkem. Pokaždé, když se buňka replikuje, ztratíme malé množství telomer. Proto, čím starší jsme, tím kratší jsou naše telomery.

Profesor Larry Tucker zjistil, že dospělí s vysokou úrovní fyzické aktivity mají telomery o 9 let „mladší“ než ti kteří nemají fyzickou aktivitu a o 7 let „mladší“ než ti s mírnou fyzickou aktivitou. Vysoká fyzická aktivita např. pro ženy znamená 30 minut joggingu (poloběh, indiánský běh) denně, pět dní v týdnu (pro muže samozřejmě více).

„Pokud chcete vidět skutečný rozdíl ve zpomalení svého biologického stárnutí, tak nemůžeš cvičit trochu. Musíš pracovat pravidelně na vysokých úrovních“ říká Tucker.

Tucker analyzoval data od 5,823 dospělých, kteří se podíleli na Národním přehledu zdravotních a výživových vyšetření CDC. To je jeden z mála indexů, které zkoumají hodnoty délky telomer pro studované předměty. Index také obsahuje údaje o 62 aktivitách, které by účastníci mohli vykonávat během 30-denního okna, které analyzoval Tucker pro výpočet úrovně fyzické aktivity.

Čtěte také:  Brokolicový salát s česnekovou majonézou

Výsledky

Jeho studie zjistila, že nejkratší telomery pocházejí od sedavých lidí. Měli na konci telomerů o 140 párů DNA méně než vysoce aktivní lidé. Překvapivě také zjistil, že neexistuje významný rozdíl v délce telomer mezi těmi s nízkou nebo středně těžkou fyzickou aktivitou a sedavými lidmi.

Přestože přesný mechanismus, jak cvičení uchovává telomery, není zatím znám, může být spojen se zánětem a oxidačním stresem. Předchozí studie ukázaly, že délka telomer je úzce závislá na těchto dvou faktorech. Je známo, že cvičení může potlačit zánět a oxidační stres v průběhu času.

„Víme, že pravidelná fyzická aktivita pomáhá snižovat úmrtnost a prodlužovat život. A nyní víme, že část této výhody může být způsobena uchováním telomer,“ řekl Tucker.

Zdroj: medicalxpres

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!