Matcha – nejlepší zelený čaj

0

Zelený čaj je jedním z nejoblíbenějších nápojů na světě. Má mnoho pozitivních účinků na zdraví, včetně ztráty hmotnosti a zlepšení zdraví srdce. Jeden druh zeleného čaje je dokonce zdravější než ostatní druhy – je to čaj matcha. Pěstuje a připravuje se odlišným způsobem, než jiné zelené čaje – člověk spotřebuje celý čajový lístek. Tento článek se detailně zaměřuje na matcha zelený čaj a jeho účinky na zdraví.

Co je čaj Matcha?

Matcha a pravý zelený čaj pocházejí z rostliny Camellia sinensis, která je původem z Číny. Nicméně matcha se pěstuje jinak než pravý zelený čaj. Čajové keře se na 20 až 30 dní před sklizní zastiňují, aby se zabránilo přímému slunečnímu osvitu. Stín stimuluje zvýšení hladiny chlorofylu, který zbarví listy do tmavšího odstínu zelené a zvyšuje produkci aminokyselin. Po sklizni se z listů odstraní stonky a žilnatina a listy se rozemelou na jemný prášek nazývaný čaj matcha. Vzhledem k tomu, že konzumujeme celý list a ne jen vodní výluh jako u obyčejného čaje, dostáváme do sebe víc účinných látek, včetně antioxidantů a kofeinu. Jeden šálek matcha z půl lžičky prášku obvykle obsahuje asi 35 mg kofeinu. To je o něco více než šálek pravého zeleného čaje. Může mít travnatou a hořkou chuť a je často podávaná s cukrem, nebo medem a mlékem a také se používá do smoothies.

Matcha čaj se připravuje v různé síle

  • Standardní: Většina lidí smíchá 1 lžičku prášku a 2 dl teplé vody.
  • Usucha (slabý): Tato slabší verze používá asi půl lžičky smíchané s asi 120 ml horké vody.
  • Koicha (silný): Tato silná verze je někdy součástí japonských čajových obřadů. 2 čajové lžičky se smíchají s přibližně 30 ml teplé vody. Nevytvoří se žádná pěna a je nutná vyšší kvalita čaje.

Zdravotní výhody čaje

Vzhledem k tomu, že matcha pochází ze zeleného čaje, tak má většinu stejných zdravotních výhod. Nicméně protože čaj matcha je koncentrovanější, tak má vyšší obsah antioxidantů – jeden šálek může odpovídat asi třem šálkům pravého zeleného čaje. Čaj matcha je také účinnější než běžný zelený čaj v boji proti bakteriím, virům a plísním.

Zde jsou hlavní zdravotní přínosy spojené s pitím zeleného čaje matcha

Obsahuje antioxidanty

Antioxidanty ze stravy brání vytváření volných radikálů v těle, takže chrání buňky a tkáně před poškozením. Matcha obsahuje katechiny. Nejsilnější katechin v něm je epigalokatechin galát (EGCG). EGCG může bojovat se zánětem v těle, pomáhá udržovat zdravé tepny, podporuje opravu buněk.

Čtěte také:  5 chyb, které narušují správné trávení

Jedna studie zjistila, že matcha obsahuje až 137 krát více antioxidantů, než obyčejný zelený čaj a až 3 krát více antioxidantů, než vysoce kvalitní zelený čaj.

Pití může snížit riziko srdečních chorob

Onemocnění srdce je nejčastější příčinou úmrtí na celém světě a existuje mnoho rizikových faktorů. Pití zeleného čaje může přispět ke zlepšení celkového cholesterolu, LDL cholesterolu, triglyceridů a hladině cukru v krvi. Kromě toho může zelený čaj chránit před oxidací LDL – cholesterolu, což je další hlavní rizikový faktor pro onemocnění srdce.

Studie prokázaly, že pravidelní uživatelé zeleného čaje mají o 31% nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění než lidé, kteří ho nepijí. Toto je přičítáno především antioxidantům a rostlinným látkám v zeleném čaji, které se nacházejí v ještě větším množství v čaji matcha.

Může pomoci při hubnutí

Zelený čaj je často spojován s hubnutím. Proto se používá v doplňcích na snižování váhy. Studie na lidech ukázaly, že zelený čaj je schopen zvýšit spalování kalorií tím, že zvyšuje rychlost metabolismu. Mějte však na paměti, že pití zeleného čaje je jen velmi malý kousek z celého systému hubnutí, a pouhé pití čaje Vás o kilogramy nepřipraví.

Pití čaje může pomoci s odpočinkem i bdělostí

Kromě toho, že je velkým zdrojem antioxidantů, zelený čaj obsahuje unikátní aminokyselinu zvanou L-theanin. Matcha čaj skutečně obsahuje mnohem vyšší úroveň L-theaninu, než jiné typy zeleného čaje. U lidí může L-theanin zvýšit takzvané alfa vlny v mozku. Tyto vlny jsou spojeny s psychickým uvolněním a mohou pomoci v boji proti stresu.

L-theanin rovněž modifikuje účinky kofeinu v těle, zvyšuje bdělost, aniž by došlo k ospalosti, která často následuje po pití kávy. Matcha čaj má mírnější, ale dlouhodobější účinek než káva. L-theanin může také zvýšit množství chemických látek v mozku, které mohou za dobré pocity, což vede ke zlepšení nálady, paměti a koncentrace.

Nežádoucí účinky

Většina nežádoucích účinků je spojena s nekvalitní surovinou, proto se snažte vybírat vždy to nejlepší, co je dostupné. Další nežádoucí účinky mohou být z předávkování – matcha čaj je silný jako 3 šálky kvalitního zeleného čaje, proto se doporučuje nepřekračovat doporučené dávkování, a to je 2 šálky denně.

Zdroj: authoritynutrition

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!