Káva

0

Pravidelní pijáci kávy mají čistější tepny

Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů ve světě. Podle National Coffee Association (NCA) 61 procent Američanů pije kávu denně.

Pokud se cítíte provinile kvůli tomuto dennímu popíjení, nebo jste snad v obavách, že by Vám přebytek kofeinu nedělal dobře, nebuďte. Nepřeháním to – 1 až 5 šálků! – pro Vás může být zdraví prospěšné.

Rostlina kávy a její semena (kávová zrna) obsahují přírodní směs polyfenolů, antioxidantů (včetně chlorogenové kyseliny), bioflavonoidů, vitamínů a minerálů, které všechny dohromady nabízejí některé působivé výhody pro zdraví a dokonce pomáhají neutralizovat silné účinky kofeinu, který káva obsahuje přirozeně.

Existuje doslova více než 1000 různých chemických látek v kávě a vědci dobře vědí, jak je synergie mezi nimi důležitá pro zdraví.

Několik šálků kávy denně může pomoci s aterosklerózou

Ve studii s více než 25.000 lidmi ti, kteří pili mírné množství kávy – definované jako tři až pět šálků denně – měli menší pravděpodobnost usazování vápníku v jejich věnčitých tepnách než ti, kteří nepili žádnou kávu.

Velká část arteriálního plaku se skládá z vápenatých usazenin (ateroskleróza), od této doby je znám termín „kornatění tepen.“ Koronární arteriální vápník může být významným prediktorem budoucího rizika srdečních chorob.

Studie naznačuje, že umírněná konzumace kávy může snížit riziko ucpaných tepen a souvisejících infarktů. Vědci poznamenali:

„Naše studie ukazuje na rostoucí množství důkazů o tom, že konzumace kávy může být nepřímo spojena se sníženým rizikem kardiovaskulárních onemocnění.“

Při posledním výzkumu bylo také zjištěno, že káva má ochranný účinek na srdce. Například jedna studie ukázala, že mírné pití kávy snižuje Vaše šance, že budete hospitalizováni s poruchou srdečního rytmu.

Kromě toho další výzkum zjistil, že 400 miligramů (mg) kofeinu (3 šálky pressa) denně může dokonce snížit riziko vzniku cukrovky typu 2, onemocnění srdce a Parkinsonovy choroby. Rovněž poukázal na to, že většina lidí nekonzumuje 400 mg kofeinu denně, ale spíše mají tendenci se pohybovat okolo 200 mg denně.

Čtěte také:  Parkinsonova choroba, ALS a ketony

Káva by mohla snížit riziko chronických onemocnění

Kromě novinek, že káva může být dobrá pro vaše tepny, několik dalších studií také přineslo slibné výsledky týkající se kávy a chronických onemocnění. Například:

  • Melanom:  Pití čtyř šálků kávy denně může snížit riziko vzniku melanomu, nejnebezpečnější formy rakoviny kůže

Podle vědců složky kávy potlačují UVB – indukovanou kožní karcinogenezi, indukují apoptózu buněk, chrání proti oxidačnímu stresu a poškození DNA, snižují zánět v epidermálních buňkách a potlačují změny metylace DNA.

  • Roztroušená skleróza: Pití čtyř až šesti šálků kávy denně je spojeno s nižším rizikem roztroušené sklerózy, výzkum trval u rizikové skupiny 10 let. Podle  vědců, „Kofein má neuroprotektivní vlastnosti a potlačuje produkci prozánětlivých cytokinů“.
  • Demence: Kofein také podporuje produkci neurotransmiterů serotoninu, dopaminu a noradrenalinu a tím zlepšuje celkové zdraví mozku

Mezi lidmi s mírnou kognitivní poruchou, ti s vyšší krevní hladinou kofeinu (v důsledku konzumace kávy) byli méně náchylní k vývoji plnohodnotné demence.

„příjem kofeinu / kávy je spojen se sníženým rizikem demence nebo opožděným nástupem, zejména pro ty, kteří již mají mírnou poruchu“, řekli vědci.

  • Parkinsonova choroba: Vyšší příjem kávy a kofeinu jsou spojeny s nižším rizikem Parkinsonovy choroby

Výzkumy publikované v  New England Journal of Medicine dokonce ukázaly, že konzumace kávy je nepřímo spojena s nižším rizikem předčasné smrti. Jinými slovy, čím více kávy budete pít, tím nižší riziko náhlého úmrtí, včetně úmrtí na srdeční onemocnění, onemocnění dýchacích cest, cévní mozkové příhody, úrazy a nehody, diabetes, infekce.

Káva je nejlepší ve formě pressa, překapávané nebo instantní, ale pozor! vždy z kvalitních zdrojů. Nekvalitní káva a všeobecně nekvalitní potraviny mají vždy nežádoucí účinky. Také český „turek“ není nejvhodnější volba, protože může dráždit žaludek a střeva. Někdo může namítat, že při pražení a pečení (čehokoliv) vzniká karcinogenní akrylamid, ale bylo dokázáno, že antioxidanty v kávě jeho negativa v pohodě potlačí.

Článek si můžete poslechnout:

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!