Je zdravé snížit příjem soli?

0

Studie o soli a sodíku

Vždy, když procházím nejnovější studie, tak vidím alespoň pár komických doporučení, abychom snížili svůj příjem sodíku. Důvody jsou různé – ochrana před vysokým tlakem, před cukrovkou, před mrtvicí a kardiovaskulárním onemocněním atd. A co vědci napíší, to přeci musí být pravda, nebo je to jinak? Možná ano. Pokud jste štíhlý sportovec, který cvičí alespoň třikrát týdně, chodí běhat, používá schody místo výtahu, tak ve skutečnosti snížení příjmu sodíku může ohrozit Váš výkon a dokonce Vaše zdraví. A i když nesportujete, tak je diskutabilní, zda příjem sodíku snižovat. Nejnovější studie ukazují, že je jen malá pravděpodobnost, že sodík může za kardiovaskulární onemocnění. A co víc, nízký příjem chloridů, které jdou ruku v ruce se snížením příjmu soli, je spojen s vyšším rizikem úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění.

Vliv soli na hladiny hořčíku a vápníku

Vědci zjistili, že snížení příjmu soli je rizikový faktor při zachovávání pozitivní bilance vápníku a hořčíku v těle. Výzkum je založen na analýze obsahu vápníku a hořčíku v potu během cvičení. Hladiny těchto důležitých minerálů jsou v potu výrazně vyšší při stravě se sníženým obsahem soli, což vede k jejich ztrátám. Hladina těchto minerálů byla nižší, pokud sportovci konzumovali víc než 61mg sodíku na kilogram hmotnosti, což znamená 2 lžičky soli pro 75kg sportovce a je to o 245% víc, než běžná zdravotní doporučení pro příjem soli.

Může se Vám zdát divné, že snížení příjmu soli zvyšuje ztráty vápníku a hořčíku během cvičení nebo pocení, ale když se na to podíváme z biochemického hlediska, tak si musíme uvědomit, že při nedostatku sodíku bude muset být sodík nahrazen jinými kationty (hořčíkem a vápníkem) při navázání se na kyselinu mléčnou a její přeměnu na laktát (tato přeměna chrání organismus před metabolickou acidózou – překyselením). Křeče mohou být příznakem vážného nedostatku sodíku, takže ne hořčík nebo draslík, ale sodík ve spojení se všemi ostatními minerály je klíč k řešení křečí.

Čtěte také:  Jak může emoční napětí způsobovat rakovinu a jak se tomu vyhnout - část 2

Několik příkladů

Křeče z horka u pracovníků v teplých provozech se zmírňují při podávání fyziologického roztoku, naopak nedostatek soli křeče provokuje.

Sportovci mající „slané“ dresy mají vyšší riziko křečí.

Bylo zjištěno, že triatlonisté, kteří mají během závodů křeče, mají nižší obsah sodíku v těle než soupeři bez křečí.

Praktické zkušenosti ukazují, že nitrožilní aplikace fyziologického roztoku léčí křeče z horkého počasí. Totéž platí o zvýšeném příjmu sodíku stravou a nápoji.

Všechny tyto důkazy jasně ukazují, že nejčastější důvod pro křeče je nedostatek sodíku, a ne hořčíku, jak se mnohdy lidé domnívají. Hořčík se ve velkém objevuje v potu až tehdy, pokud nekonzumujete dostatek soli.

Závěr

Pokud jste průměrný sportovec cvičící pár hodin týdně, tak stačí poslouchat své tělo, a pokud budete mít častěji chuť na slané jídlo, tak ji poslechněte a jezte ho. Ale pokud jste vytrvalec trénující mnoho hodin týdně a ještě k tomu v teplém počasí, tak bych doporučil si příjem sodíku hlídat, aby nedocházelo ke ztrátám dalších minerálů a ke snížení výkonu a zhoršení zdraví.

Zdroj: suppversity

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!