Je pro vás vegetariánská strava vhodná? – druhá část

0

Druhá část článku o vegetariánství a jeho přínosech pro zdraví…

Vegetariánská strava může přispět ke zdraví nadledvin

Mnohé ze zdravotních problémů, které jsme probrali v první části, se také zhoršují chronickým stresem, což je hlavní problém dnešního světa. Tento konstantní stres může vést k dalším stavům, jako je nadledvinová únava, a v tom případě potřebujete tu nejlepší stravu pro vaše tělo. Vegetariánská strava může být prospěšná, ale je také důležité zvážit, zda je odlišná strava tím nejlepším prvním krokem.

Některé z příznaků spojených s nadledvinovou únavou zahrnují cukrovku, vysoký krevní tlak, palpitace srdce, problémy s trávicím systémem (jako je průjem nebo zácpa), hormonální nerovnováha, stálá únava, zánět, bolest hlavy a / nebo migrény a obezita nebo ztráta hmotnosti bez zjevného důvodu.

Hlavními příčinami nadledvinové únavy jsou chronické stresy z běžné západní stravy (hypoglykémie a záněty), trauma, nedostatečný spánek, chronické onemocnění a faktory prostředí, jako jsou chemické látky a znečišťující látky. To všechno klade stres na vaše tělo. Abyste ochránili sebe sama, dojde k automatické reakci těla na zátěž. Dlouhodobý stres však vede k tomu, že tělo produkuje příliš mnoho kortizolu a po nějaké době se vyčerpá a přestane tvořit dostatečné množství, což vede k řadě problémů. Nejprve se vyskytuje syndrom adrenální únavy, kdy se nadledviny vyčerpávají a již nedokážou udržet tok hormonů.

Mezi související potíže patří

  • Hormonální nerovnováha (protože tělo přestane vytvářet hormony nepodstatné pro boj nebo útěk), což může mít negativní důsledky pro celý systém včetně štítné žlázy.
  • Rakoviny (která může být výsledkem hormonální nerovnováhy).
  • Střevní dysbióza (případně vedoucí k IBS).
  • Zánět a infekce (tvorba kortizolu v normálních hladinách má protizánětlivý účinek, zatímco vysoké hladiny kortizolu potlačují imunitní systém, takže vaše tělo je náchylné k onemocnění).

Zánět může existovat na nízké úrovni v těle již několik let, než se objeví problémy.

Vegetariánská strava vám může pomoci snížit zánět. Zánět je součástí systému zátěže těla. Je nutný, protože vyžaduje, aby tělo opravovalo poškození způsobené toxiny nebo patogenními útočníky. Prodloužený stres však způsobuje subklinický chronický zánět, který může způsobit celou řadu příznaků, včetně IBS, nadýmání, citlivosti na potraviny a závratě. Tyto potíže mohou trvat několik let a ovlivnit nejen váš celkový zdravotní stav, ale i duševní ostrost, chuť do života ale i délku života.

Stavy, ve kterých se objevuje ohromný zánět v těle, jsou: rakovina, předčasné stárnutí, astma, lupus, fibromyalgie, mrtvice, kyselý reflux, kožní onemocnění jako je psoriáza a akné, cukrovka, vysoký krevní tlak, srdeční onemocnění a mnoho dalších.

Abyste se vyhnuli těmto problémům, je důležité řídit stres a jakékoli problémy způsobené adrenální únavou před změnou stravovacího stylu.

Strava při únavě nadledvin

Stejně jako mnoho z různých druhů vegetariánských diet, tato strava obsahuje mnoho zdravého ovoce a zeleniny. Ovšem musíte se vyhnout těm potravinám, které způsobují zhoršení únavy nadledvinek a jíst více těch, které poskytují kvalitní palivo, pomáhají vám fungovat a vyživují vaše nadledviny.

Obvyklá dieta při únavě nadledvin obsahuje:

Příjem zeleniny: 30 až 40 procent

Bílkoviny: 20 až 30 procent

Zdravé tuky: 20 až 30 procent

Tyto zdravé tuky jsou ideálně odvozeny z olivového nebo kokosového oleje, semen a ořechů.

Čtěte také:  Jsem obézní? Mám nadváhu?

Zbytek stravy by měl být složen z ovoce, fazolí, luštěnin a celých zrn. Potraviny s vysokým obsahem cukru by měli být zcela vynechány, protože vyvolávají metabolické reakce, které vedou k nerovnováze hladin krevního cukru, což má vliv na citlivost na inzulín.

Adrenální dieta se zaměřuje na zeleninu jako hlavní zdroj potravy, takže nahrazení bílkovin z jiných zdrojů než z masa může snadno vést k vegetariánské stravě. Můžete například nahradit maso sójou, quinoou nebo pohankou. To by vám umožnilo využít výhody adrenální diety a výhody vegetariánské stravy současně.

Výhody a nevýhody vegetariánské diety

Než se rozhodnete pro vegetariánskou stravu, stojí za to zvážit výhody a nevýhody tohoto druhu životního stylu.

Výhody

  • Snadnější ovládání váhy.
  • Na vegetariánské stravě je méně pravděpodobné, že se stanete obézní. Je to důsledek nižší spotřeby kalorií a vysokého obsahu vlákniny v této stravě.
  • Existují možné přínosy pro zdraví.
  • Vegetariáni mají nižší riziko srdečních onemocnění, vysokého krevního tlaku a cukrovky.
  • Je dobrá pro zdravé kosti.
  • Vegetariánská strava má vysoký obsah vápníku z tmavě zelené zeleniny, zelí, brokolice, tofu a sóji. Ti, kteří nejsou vegani, také konzumují hodně vápníku z mléka. Tyto potraviny mají také tendenci mít vysoký obsah bílkovin, antioxidantů, sacharidů a vitamínů.
  • Snižuje příznaky menopauzy.
  • Vegetariánská strava je bohatá na fytoestrogeny. Jsou to dietní estrogeny, které fungují stejným způsobem jako estrogen, ženský hormon.
  • Šetří vám peníze.
  • Ovoce a zelenina jsou relativně levné ve srovnání s masem a masnými výrobky. Pokud se obrátíte na tento druh stravy, pravděpodobně ušetříte.

Nevýhody

  • Může se vyskytnout nedostatek některých živin.
  • Vegetariánská strava může mít všechny živiny, které vaše tělo potřebuje. Striktní vegani však mohou mít nedostatek vitamínu B12, který se obvykle nachází v živočišných produktech, jako je maso, ryby, drůbež, vejce, mléko a sýr. Proto je důležité získat tento vitamin z doplňků. Existuje také riziko nedostatku omega-3. Omega-3 mastné kyseliny se typicky vyskytují v tučných rybách. Vlašské ořechy, lněné semínko a některé druhy řas poskytují tyto mastné kyseliny a mohou být také použity k doplnění stravy.

Přínosy pro zdraví nejsou automatické

Vegetariáni, kteří stále mají dietu s vysokým obsahem cukru a zpracovaných potravin, nemusí nutně mít stejné přínosy pro zdraví, jako ti, kteří tyto potraviny vynechávají.

Získat dostatek bílkovin může být obtížné.

Vaše tělo potřebuje správné množství proteinů a vegetariáni jsou vystaveni riziku, že nebudou mít dost. Pouze tím, že si stravu plánujete a promýšlíte, získáte všechny živiny.

Sociální rizika

Restaurace a jídelny mají většinou velmi omezenou nabídku pro vegetariány. Výběr jídla tak, aby obsahovalo všechny živiny, které potřebujete, se může ukázat jako velmi náročný zážitek. Možná si budete muset přinést své vlastní jídlo na společenské setkání.

Závěr

Nicméně z dlouhodobého hlediska může mít přijetí vegetariánské stravy mnoho výhod pro vaše zdraví a peněženku. Pokud si to naplánujete tak abyste získali všechny živiny a vitamíny a dostatek proteinů, je vegetariánství udržitelným způsobem, jak lépe pečovat o své tělo a životní prostředí.

PRVNÍ ČÁST

Zdroj: drlam

 

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!