Jak zabránit stárnutí pomocí regulace železa v těle – část druhá

0

Rozpoznávání problému

Přetížení železa není úplné tajemství. Existuje řada knih o tomto tématu, ale většina z nich je psaná pro odborníky v oblasti zdravotnictví. Takže veřejnost z velké části tento problém nezná. Také existuje určitý zmatek ohledně role železa ve zdraví a při onemocnění. Za prvé, existuje mylná představa, že většina lidí postižených přetížením železa má genetickou poruchu nazývanou hemochromatóza, která postihuje pouze asi 1 milion z odhadovaných 275 milionů Američanů. Ve skutečnosti je potenciální hrozba přetížení železa univerzální a platí pro každého. Přichází s postupujícím věkem bez ohledu na genetické faktory. Za druhé, důraz na prevenci anémie (fortifikací potravin) u dětí a menstrujících žen zastínil hrozbu postupné akumulace železa u dospělých mužů a postmenopauzálních žen.

Po bližším bádání existuje mnoho zdraví podporujících postupů, které neúmyslně kontrolují hladiny železa. Například užívání jednoho aspirinu denně proti srdečním záchvatům a mozkovým příhodám, může způsobit ztrátu krve v zažívacím traktu v řádu přibližně jedné lžíce denně. To vede ke ztrátě železa. Raymond Hohl, profesor interní medicíny a farmakologie na univerzitě v Iowě říká, že chronické užívání aspirinu může pomoci kontrolovat železo a v některých případech může vyvolat anémii s nedostatkem železa. Zdá se, že aspirin také zvyšuje produkci feritinu, bílkoviny vázající železo, která zabraňuje oxidaci železa. Při cvičení člověk ztrácí asi 1 mg železa potem. Půst a vegetariánská strava, z nichž obě prodlužují život zvířat a lidí, omezují množství železa v těle, protože červené maso obsahuje vysoce vstřebatelné hemové železo. Některé studie ukazují, že omezení červeného masa jako prevence rakoviny tlustého střeva, může mít kladný vliv právě kvůli snížení obsahu železa ve stravě.

Normální regulace železa

U zdravých jedinců je v krvi jen málo nevázaného železa. Při všech onemocněních se však uvolňuje volné železo v místech zánětu a může vyvolat nekontrolovanou oxidaci. Naštěstí existuje řada automatických mechanismů v těle, které pomáhají kontrolovat železo. Máme mnoho chelatačních sloučenin, které se vážou na toxické látky jako je železo a činí je netoxickými nebo neaktivními. Albumin, jednoduchý protein nacházející se v krvi, působí jako chelatační látka, která váže železo. Feritin, produkovaný v játrech, je další protein vázající železo. Transferin je bílkovina, která chelatuje železo a přesouvá ho zpět do jater, kde se metabolizuje a vylučuje.  Játra při infekci produkují laktoferin, další chelátor železa. To je důležité, protože patogenní organismy, jako jsou viry, bakterie a houby, vyžadují železo k růstu. Navíc, jak se zásoby železa v těle zvyšují, žaludeční absorpce železa klesá. Takže tělo využívá četné mechanismy pro kontrolu železa, které se aktivují, když jste ohroženi onemocněním. Tyto obranné mechanismy však mohou selhat.

Čtěte také:  Jak zabránit stárnutí pomocí regulace železa v těle – část čtvrtá

Anémie a přetížení železem

Krevní testy hladin železa (tj. hladiny hemoglobinu a feritinu) jsou často užitečné, ale výsledky těchto testů jsou ovlivněny chronickým zánětem nebo onemocněním. Zkušený hematolog je často tím nejlepším profesionálem, od kterého získáte osobní informace o hladinách železa v krvi.

Rozlišení mezi anémií a přetížením železem může být obtížné, protože obě stavy způsobují únavu. Jedna studie na Lékařské fakultě Univerzity v západním Ontariu v Kanadě zjistila, že přetížení železa může způsobit širokou škálu příznaků, jako je bolest kloubů (zejména kyčlí), nevysvětlitelná bolest žaludku, časté infekce, bronzová pokožka, zvýšené jaterní enzymy, přerušení menstruace, vypadávání vlasů a srdeční arytmie. Přesto, u 410 pacientů s přetížením železa, 27 procent nehlásilo žádné příznaky.

Časté příznaky anémie s nedostatkem železa jsou

  • snížená odolnost vůči infekcím
  • mdloby
  • dušnost
  • duševní únava
  • ospalost
  • studené ruce a nohy
  • chuť na led, maso nebo rajčata a jsou pravděpodobnější u žen.

Zdroj: chiro

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!