Jak sluneční paprsky snižují krevní tlak a pomáhají zhubnout

0

Nový výzkum ukazuje výhody slunečního záření, které nejsou spojeny s vitamínem D. I při zohlednění rizika rakoviny kůže vědci říkají, že slunce je zdravé. Výzkum naznačuje, že nás chrání před širokou škálou smrtelných nemocí. Konkrétně, expozice slunce vyvolá v našem těle produkci oxidu dusnatého, který pomáhá chránit náš kardiovaskulární systém.

Slunce má super účinky, naše nálada je lehčí a my máme touhu být na slunci co nejvíce. Bohužel do nás média hustí neustále dokola: hrozba rakoviny kůže je potenciálně nebezpečná.

Nyní však vědci objevují pozitivní stránku slunce. I když plně zohledníme riziko rakoviny kůže, říká se, že přiměřené dávky slunečního záření statisticky povedou k dlouhověkosti a zdravějšímu a šťastnějšímu životu.

Rozvíjející se výzkum naznačuje, že sluneční světlo nás může chránit před širokou škálou zdravotních neduhů, jako je obezita, srdeční záchvaty, mrtvice, astma a roztroušená skleróza. Sluneční svit také zvyšuje libido a celkovou náladu.

Nejde jen o vitamín D – který naše kůže vyrábí ze slunečního záření. Ten pomáhá budovat zdravé kosti a zuby a může chránit před rakovinou tlustého střeva. Nový výzkum však naznačuje, že sluneční paprsky využívá naše tělo mnoha různými způsoby.

Například vystavení slunci způsobuje v našem těle produkci oxidu dusnatého, chemikálie, která pomáhá chránit náš kardiovaskulární systém. Dále pak může zvýšit produkci serotoninu.

Zajímavá studie

Ve Švédsku probíhala 20 let zajímavá studie. Ta vedla k závěru, že vyhýbání se slunci je stejně špatné jako kouření cigaret.

Studie zjistila, že za tu dobu zemřelo 1,5 žen ze 100, které uvedli, že mají nejvyšší expozici ultrafialovému světlu (opalováním až jednou denně). Na druhou stranu ve skupině, která uvedla, že se vyhýbá opalování, zemřely 3 ženy ze 100. Studie se prováděla na 30 000 ženách.

Přiměřené opalování mělo pozitivní vliv na kardiovaskulární a jiná onemocnění.

Studie také zjistila, že nekuřáci, kteří se vyhýbali slunci, měli průměrnou délku života podobnou kuřákům ve skupině s nejvyšší expozicí slunečnímu záření. To naznačuje, že vyhýbání se slunci je rizikovým faktorem úmrtí, srovnatelným s kouřením.

Starší lidé potřebují víc

Někteří vědci upozorňují, že zejména starší lidé musí chodit víc na slunce. „Pokyny týkající se zdravé expozice slunci je třeba přehodnotit,“ říkají. „Starší populace je rizikovou skupinou, což svědčí o nízké hladině vitamínu D v krvi, zřejmě kvůli nedostatku venkovních aktivit.“

Dodávají, že dochází ke snížení kardiovaskulárních onemocnění a úmrtí ze všech důvodů po zvýšení doby strávené na slunci. Zjistili, že to nemá nic společného s vitamínem D, ale se zvýšením produkce oxidu dusnatého, který chrání před vysokým tlakem, infarktem a mrtvicí.

Slunce snižuje zánět

Vědci dále zjistili, že v zimě zvyšujeme aktivitu zánětlivých genů imunitního systému – abychom bojovali s infekčními chorobami – a v létě naopak zvyšujeme aktivitu protizánětlivých genů.

Čtěte také:  Mrkvovo oříškový dort

Chronický zánět je spojen s epidemií moderní doby, jako jsou infarkty, cukrovka a rakovina. Takový zánět vzniká v našem imunitním systému, který bojuje s infekčními útočníky. To ale není zadarmo – protože poškození tkání způsobené dlouhodobým zánětem může samo o sobě způsobit onemocnění. Sluneční světlo může ovlivnit naše tělo a vypnout zánětlivé reakce.

Sluneční svit a hubnutí

Vědci zjišťují, že sluneční světlo může dokonce pomáhat nám udržet štíhlou a zdravou postavu. Domnívají se, že bez dostatečného množství oxidu dusnatého v krevním řečišti nemusí inzulín správně fungovat, což může vést ke vzniku cukrovky a obezity.

Nálada

Všichni máme tendenci cítit se šťastnější, když jsme na slunci. Je to tím, že hlavní vlnová délka slunečního světla stimuluje senzory v naší sítnici, které regulují naše tělesné hodiny. Ty dále regulují množství melatoninu, hormonu spánku, který naše tělo uvolňuje. Narušení hladin melatoninu je spojeno s depresí, Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou.

Chrání oči dětí

Nedostatek slunečního světla způsobuje dětem poruchy očí.  Vědci věří, že za to může neurotransmiter dopamin. Je známo, že potlačuje nadměrný růst oka, který způsobuje krátkozrakost. Sluneční paprsek způsobí stimulaci sítnice a uvolnění dopaminu.

A co rakovina?

Mohou tyto fyzické výhody skutečně převážit riziko vzniku rakoviny kůže?

Oficiální doporučení jasně říkají, že ne. „Neexistuje žádný bezpečný ani zdravý způsob, jak se opalovat.“ Měli bychom se snažit zůstat ve stínu od 11:00 do 15:00 od března do října, a vhodně se oblékat a používat ochranné brýle a krémy.

Je to trochu skličující, ale zároveň neexistuje důkaz, že sluneční světlo zkracuje život.

„Ve skutečnosti epidemiologické studie ukazují, že lidé, kteří mají celkově více slunečního světla, mají tendenci žít déle, i když jejich populace dostane více rakoviny kůže.“

Vědci varují, že neustálé vyhýbání se slunečnímu záření může být novým rizikovým faktorem pro srdeční onemocnění – a statisticky více lidí umírá na srdeční choroby než na rakovinu kůže. „Domníváme se, že současná doporučení v oblasti veřejného zdraví, které způsobují obavy z rakoviny kůže, je třeba pečlivě přehodnotit. „Je čas podívat se na rovnováhu rizika rakoviny kůže a kardiovaskulárních chorob.“

Jak se opalovat

Rozhodně nedoporučujeme dlouhé hodiny opalování, ale vše s rozumem. Autor švédské studie říká: „Víme, že v naší populaci existují tři velké faktory životního stylu, které ohrožují zdraví: kouření, nadváha a nečinnost.

„Teď víme, že existuje čtvrté – vyhýbání se slunečnímu záření.“

Pokud však víte, že musíte na slunci strávit delší čas – například při práci na zahradě, na lodi nebo na výletě – raději použijte ochranný oblek, krém a brýle.

Zdroj: dailymail

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!