Hypoglykémie a rychlost metabolismu

0

„Hypoglykémie“ a rychlost metabolismu

V článku o únavě (Únava po jídle) jsme si povídali o tom, co je a co není hypoglykémie. Aby to nebylo tak jednoduché, tak si dnes povíme něco o vztahu „hypoglykémie“ a rychlosti metabolismu. Každý jsme totiž unikát a každý máme jinou rychlost metabolismu. My většinou rozlišujeme dva hlavní typy – pomalý a rychlý, existuje ještě třetí typ a ten je smíšený a ten to má v podstatě v životě nejjednodušší. Stavy zvané hypoglykémie se mohou objevit u všech třech typů, ale my se pojďme podívat na dva hlavní – na pomalý a rychlý.

Pomalý metabolismus

Člověk s pomalým metabolismem má nižší aktivitu žláz s vnitřní sekrecí – štítná žláza, nadledvinky, slinivka…. Díky nízké aktivitě hlavně nadledvinek by za určitých okolností mohlo u tohoto typu člověka skutečně dojít k pravé hypoglykémii. Mohla by nastat v případě vyčerpání, nebo po konzumaci velkého množství sladkostí nebo ovocných šťáv, kdy hladina cukru v krvi prudce vystřelí a následně prudce klesne pod určitou hranici, která většinou je u tohoto typu metabolismu někde okolo 4 mmol/L . Pokud se tato situace stává chronickou, tak dochází v těle k vyčerpávání zásob hořčíku a chromu a k nárůstu hladiny vápníku, což celou situaci extrémně zhoršuje. Některé nevhodné tuky a mléčné výrobky a určité druhy bílkovin mohou situaci také zhoršovat, protože vyvolávají stejnou reakci v těle jako jednoduché cukry. To vše dohromady může vést nakonec k diabetu, protože vede jednak k tomu, že buňky jsou ucpané vápníkem a tukem, a jednak kvůli tomu, že tyto časté výkyvy vedou k inzulínové rezistenci, vyčerpání nadledvinek a tím pádem k zánětům. Řešením je optimalizace výživy pro jedince s pomalým metabolismem a to tak, že nebude přijímat ve stravě velké množství tuků (ty zpomalují metabolismus), vyhne se jednoduchým cukrům a ovocným a zeleninovým šťávám a proteinovým nápojům bez chytrých sacharidů (vyhne se výkyvům glykémie) a jeho jídla budou tvořena směsí sacharidů, bílkovin a zeleniny – např. obiloviny+maso+zelenina. Dále zařazením různých detoxikačních doplňků – kelp, chlorela, ječmen, koriandr, sauna (pomalému metabolismu funguje pomalu i detoxikace).

Rychlý metabolismus

Jak jistě tušíte, rychlý metabolismus je pravým opakem pomalého – má vysokou aktivitu žláz s vnitřní sekrecí, obzvláště nadledvinek a štítné žlázy, a díky tomu enormně rychle spaluje jakékoliv kalorie. Díky ohromné produkci glukokortikoidů z nadledvinek nebude nikdy trpět pravou hypoglykémií, ale spíše bude mít vždy vyšší hladinu glukózy v krvi než je normální rozmezí – klidně se bude pohybovat na hranici cukrovky a nikdo o tom nebude vědět, dokud cukrovka opravdu nenastane (protože má chronicky zvýšený cukr a inzulín). To, co se u tohoto typu nazývá hypoglykémie, je pokles vyšší hladiny glukózy klidně o třetinu nebo víc, ale nikdy ne pod normální laboratorní hodnoty. Ale už tento pokles stačí k tomu, aby se u rychlého metabolismu projevily příznaky hypoglykémie. Tento člověk to pak řeší většinou konzumací enormního množství sacharidů nebo kalorií, ale to opět celý problém zhoršuje. Tento typ člověka také na své hladince glukózy často ulítává (je dost stimulující) a dokáže si ji přivodit nejen konzumací sacharidů, ale i adrenalinovými zážitky, nadměrným příjmem kávy, nadměrným příjmem alkoholu nebo amfetaminů, nebo nadměrným cvičením. Důsledkem je opět diabetes, ale i kardiovaskulární onemocnění a spousty dalších potíží včetně třeba chronických infekcí, které vedou opět ke spoustě obtíží. Řešení je zde trošičku složitější, protože musíte takového člověka donutit ke změně životního stylu. A to bývá velmi těžké. Co se týče stravy tak tento jedinec potřebuje ohromné množství kalorií a tuků, poměr živin může být klidně 3:3:3 tuky – sacharidy – bílkoviny. Z doplňků potřebuje velké množství hořčíku a v počátečních fázích i vápníku, dále pak doplňky typu GABA, Lactium, nebo Niacinamid. V aktivitách musí velmi přibrzdit a věnovat se spíše meditaci, masážím, cvičit jógu, nebo rozumně posilovat. Výsledkem mu pak bude lepší zdraví, prevence chorob, klidná a vyrovnaná mysl, lepší paměť. Nevýhodou hlavně zpočátku režimu je to, že tento jedinec vnímá tuto změnu životního stylu jako nudnou a někdy dokonce cítí únavu (což je pro něj neobvyklé), ale musí pochopit, že toto je součást uzdravování a že by se toto mělo stát jeho životním stylem.

Čtěte také:  Resetování cirkadiánních hodin může pomoct s metabolickým zdravím - část první

Jak zjistím rychlost metabolismu

Prozatím jsme nepřišli na lepší postup než si nechat udělat vlasovou analýzu – ta ukáže s naprostou přesností, jak funguje ten konkrétní organismus a jako bonus se dozvíte něco o hladině zásob minerálů ve Vašem těle. Další postup je zkoušet různé poměry živin ve stravě a porovnávat, jak se cítím, ale pro běžného člověka je to dost spekulativní a některé reakce na jídlo si může vyložit špatně – např. zvýšená energie a high stav po konzumaci sacharidů by rychlý metabolismus mohl vyhodnotit tak jakože SUPER! A ve skutečnosti by to bylo přesně naopak 🙂

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!