Draslík a trávení

0

Náš trávicí trakt je lemován hladkou svalovou tkání, která je řízena naším autonomním nervovým systémem – část, kterou nelze vědomě ovládat. Rytmické střevní stahy mají zásadní význam pro trávení, vstřebávání živin a odstranění odpadů. Draslík je minerál – elektrolyt, který umožňuje kontrakci všech svalů, včetně těch, které jsou ve střevech. Nedostatek draslíku brzdí pohyb střev a narušuje správné trávení.

Zdravé trávení

Ke správnému trávení nedochází pasivně potravou pohybující se v našem trávicím traktu kvůli gravitaci či osmóze. Zajišťují to rytmické stahy střevní stěny- peristaltika, která je potřebná pro správné vstřebávání a vylučování. Peristaltika znamená střídající kontrakci a relaxaci hladké svaloviny ve stěnách Vašich střev, což vytváří vlnový efekt, který tlačí obsah střev vpřed. Tyto stahy hladkého svalstva neovládáme myslí a fungují bez vědomého úsilí, pokud je přítomno dostatečné množství minerálů – elektrolytů.

Role draslíku

Draslík je používán v lidském těle převážně jako elektrolyt. Elektrolyty jsou minerály, které vedou elektřinu v tělních tekutinách. V důsledku toho mají elektrolyty zásadní význam pro šíření elektrických impulzů z Vašeho mozku. Například svaly končetin, srdce, tepny a střeva – všechny spoléhají na draslík a další minerály, jako je sodík, vápník a hořčík pro normální napětí. Draslík je zvláště důležitý pro svalovou kontrakci a doporučená denní dávka se pohybuje okolo 4700 mg denně! Poměrně vysoké množství v porovnání s ostatními minerály.

Nedostatek draslíku

Nedostatek draslíku bývá viděn u dospělých zřídka, protože jeho obsah v potravinách je vysoký. Vždy je dobré hypokalémii konzultovat s lékařem. Na druhou stranu lidé s onemocněním ledvin nebo střevní malabsorpcí – jako je Crohnova choroba – mají mnohem vyšší riziko. Nadměrné pocení, zvracení nebo průjem může také vyvolat hypokalémii. Hypokalémie může kromě slabosti kosterních svalů, nepravidelného srdečního tepu, změn nálady a nevolnosti také negativně ovlivnit peristaltiku a vést k žaludeční nevolnosti, křečím v břiše a dokonce v extrémních případech i střevní paralýze .

Čtěte také:  Estrogen a zažívací ústrojí

Nadbytek draslíku

Příliš mnoho draslíku v těle se nazývá hyperkalémie – ta může být vyvolána mega dávkováním doplňků s draslíkem nebo přejídáním se potravin bohatých na draslík (melouny, cukety), onemocněním ledvin nebo užíváním některých léků. Hyperkalémie nemá vliv na trávení přímo, ale může způsobit nevolnost, zvracení a průjem a může mít vliv na rychlost, kterou trávenina putuje trávicím traktem.

Přírodní zdroje draslíku

Většina plodů jsou dobrým zdrojem draslíku – zejména citrusové plody, melouny a banány, dále zelenina – tmavá listová zelenina, rajčata, brambory, fazole, hrášek, ryby, drůbež a jiné druhy masa. Buďte opatrní s doplňky s draslíkem vzhledem k možnému riziku vytvoření nerovnováhy elektrolytů v těle – v ČR jsou doplňky s draslíkem pouze na předpis, protože předávkování může skončit fatálně. Pokud máte podezření, že Vaše zažívací problémy souvisejí s nedostatkem draslíku, tak se obraťte na svého lékaře nebo výživového specialistu, který by Vám měl s přehledem zjistit, zda máte ve stravě dostatek tohoto minerálu.

Zdroj: healthyeating

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!