Carb nite a carb back loading jako nástroj hubnutí a zdraví

0

Byl jsem požádán, abych blíže vysvětlil systém diety Johna Kiefera Carb nite a Carb back loading.

Ve zkratce jde o to, že kontrolovaným cyklovaným příjmem sacharidů při low carb dietě odstraníte všechna negativa dlouhodobé low carb jako je zvýšený kortizol, snížení funkce štítné žlázy, snížení hormonu gherlinu a snížení hormonu leptinu – všechny tyto efekty low carb mají negativní vliv na tělo a mohou ho dokonce poškodit. Také se dozvíte o výhodách inzulínu a růstového hormonu.

Takže co doporučuje Kiefer pro zhubnutí?

Začíná se systémem Carb nite, který nedoporučuje držet déle než půl roku. Carb nite je v podstatě klasická ketogenní dieta, při které se jednou týdně zařadí 8-mi hodinové okénko, ve kterém se konzumuje neomezené množství sacharidů, čím více tím lépe, a mohou to být jakékoliv sacharidy, ale nejlepší jsou podle Kiefera rychlé cukry – glukóza, džusy, rozvařená rýže, rozinky. Po tomto okénku se opět najede na tukovou stravu. Kiefer si je moc dobře vědom, že v ketóze určité množství cukrů nevadí, a proto vyvinul přípravek T3 fuel – směs glukózy, aminokyselin, selenu, jodu a výtažků z bylin, který doporučuje v určitém množství ihned po tréninku. Když jsem to prozkoumal, tak jedna dávka obsahuje 30 g sacharidů z glukózy, takže se na tom dá v pohodě udržet ketóza a zároveň to trochu zrychlí metabolismus.

Po půl roce Carb nite nebo po dosažení cílové hmotnosti (zřejmě stačí půl roku každému na to, aby shodil váhu na cílovou hmotnost) se přechází na Carb back loading – je to způsob jak přijímat tuky i sacharidy a nepřibrat váhu zpět. V podstatě jde o to, že Kiefer zjistil, že jakékoliv sacharidy přijaté před 17-tou hodinou večerní se přeměňují na tuk – je to vlivem hormonální regulace, přes den je přirozeně vysoký kortizol a inzulín, a to právě způsobuje přibírání. Takže systém vypadá tak, že celý den jíte úplně stejně jako na Carb nite a večer si dáte trénink a po tréninku si dáte opět libovolný počet rychlých sacharidů, opět čím víc tím líp, a takto to děláte každý den – tím udržíte výhody ketózy i výhody sacharidů na hormony. Kiefer dokonce tvrdí, že tímto způsobem je možné zabít tukové buňky.

V praxi vypadá Kieferův jídelníček při CBL takto:

  • po probuzení – káva
  • 2 hodiny po probuzení – maso, zelenina, tuk
  • svačina – vejce, zelenina, tuk
  • oběd – maso nebo sýr, zelenina, tuk
  • odpoledne – trénink
  • po tréninku 200g glukózy
  • za dvě hodiny – maso, rýže
  • před spaním – libovolná sladkost – rozinky, hnědé banány, koblihy

Toto je rozpis pro 100 kilového kulturistu, v den bez tréninku se sacharidy úplně vynechávají

Čtěte také:  Kortizol

Kiefer varuje před použitím příliš malé dávky glukózy po tréninku, protože malá dávka může způsobit výraznou hypoglykemii s jejími nepříjemnými efekty – úzkost, motání hlavy, vlčí bolestivý hlad. Já osobně se divím, že může takovou dávku přijmout, protože třeba na mě působí glukóza v takovém množství docela projímavě a mnohem lépe se mi osvědčila buď glukóza + pomerančový džus nebo maltodextrin + pomerančový džus.

Můj názor na tento typ stravování je víceméně kladný, jako sportovec ho používám přes rok a jsem s ním spokojen. Mám dokonce vyzkoušeno na kamarádovi, že funguje i bez cvičení, jen je nutno při CBL nepřehánět večerní dávku sacharidů.

Co se týče hormonální regulace, tak je tento systém velmi logický:

Nezpůsobuje oproti low carb vysoký kortizol – to je velká výhra, vysoký kortizol přináší velké problémy.

Nesnižuje hormon gherlin – hormon gherlin je velký hráč, kterého se dá jak pozitivně využít ale také zneužít – pozitivně se dá snížení využít u opravdu tlustých rozežraných lidí k ovládnutí chuti k jídlu, negativum je, že může snížit chuť k jídlu natolik, že člověk nemá potřebu naplnit svůj denní kalorický příjem a dostává se do stavu podvýživy.

CN i CBL oproti low carb nezpomaluje štítnou žlázu, což je velmi důležité pro hubnutí i pro pocit celkové pohody a energie.

Nesnižuje se hladina hormonu leptin, což je důležité pro každého – o leptinu z wikipedie:

Leptin plní v organismu početné funkce. Jeho hlavním úkolem je adaptace organismu na hladovění. Podílí se na udržování energetické homeostázy, omezuje příjem potravy a zvyšuje energetický výdej, signalizuje množství tuku v organismu a nutriční zásoby, přímo inhibuje koncentraci intracelulárních lipidů, zvyšuje vychytávání glukózy a jaterní glukoneogenezi. Hraje úlohu v reprodukci, regulaci nástupu puberty (je esenciální molekulou pro vyzrávání pohlavní osy) a při poruchách příjmu potravy. Podílí se také na regulaci kardiovaskulárních (aktivace sympatiku, zvyšování krevního tlaku, indukce angiogeneze) a imunitních funkcí, na řízení ontogeneze. Leptin nepřímo působí také na kostní metabolismus, jehož velikost závisí na nutričním stavu organismu a nástupu menstruace. Nízké koncentrace leptinu, a tudíž i nevyhovující nutriční stav či pozdní menarche, jsou rizikovým faktorem pro pozdější rozvoj osteoporózy.

Rychlé sacharidy používané Kieferem mají své opodstatnění, protože způsobí enormní nárůst hladiny inzulínu, která jednak nažene sacharidy do svalů a za druhé zaktivuje štítnou žlázu a její hormony.

Růstový hormon – rychlé sacharidy přijaté před spaním způsobí pokles krevního cukru ve spánku, což enormně zvýší vyplavení růstového hormonu, který je silně anabolický, tuk spalující, regenerační a omlazující, takže má jednoznačně pozitivní efekt.

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!