Autoimunita

0

Autoimunitní onemocnění, základní opatření

Autoimunitní onemocnění jsou stále častější. Odhady se různí, ale zdá se, že alespoň 8-9% populace v Severní Americe a západní Evropě mají jedno z těchto onemocnění. O co se jedná? Autoimunitní onemocnění znamená abnormální imunitní odpověď namířenou proti jednomu nebo více orgánů těla. V případě, že imunita zahájí útok proti štítné žláze, má to za následek Hashimotovu hypotyreozu. V případě, že směřuje proti pankreatickým beta-buňkám, které produkují inzulín, může to mít za následek diabetes typu 1 nebo latentní autoimunitní diabetes dospělých. Pokud se jedná o tkáně zpevňující klouby (synovium), může to mít za následek revmatoidní artritidu, v případě že se jedná o játra, může to mít za následek autoimunitní hepatitidu a tak dále.

I když to vyžaduje genetickou náchylnost k autoimunitním onemocněním a my nemáme žádnou kontrolu nad vznikem choroby, existují četné ekologické spouštěče těchto chorob, které nás mohou poškodit. Identifikace a odstranění těchto spouštěčů zvyšují Vaše šance na snížení autoimunitního zánětu, bolesti, dysfunkcí, dokonce může zvrátit stav úplně.

Mezi nejdůležitější faktory, které dokáží minimalizovat nebo opravit autoimunitu patří:

Eliminace pšenice a obilí – pokud se zajímáte o zdraví do hloubky, pravděpodobně již víte, že gliadin – protein pšenice a příbuzné proteiny v jiných obilovinách (zejména sekalin v žitu, hordein v ječmeni, zein v kukuřici, snad i avenin v ovsu) iniciují střevní „netěsnosti“, kterými začíná autoimunitní proces, efekt, který se vyskytuje u více než 90% lidí, kteří konzumují pšenici a jiné obilí. Záplava cizích peptidů / proteinů, bakteriálního lipopolysacharidu a obilných proteinů sama o sobě způsobuje imunitní odpovědi, které mají být zahájeny proti těmto cizím faktorům. Je-li například autoimunitní reakce vyvolána proti pšeničnému gliadinu, stejné protilátky mohou být zaměřeny na syapsin – protein v centrálním nervovém systému / mozku, což vede k demenci a cerebelární ataxii (zničení cerebellum má za následek poruchy koordinace a ztrátu kontroly močového měchýře a střev – inkontinenci). Eliminace pšenice a obilí je zdaleka nejvýznamnější položkou na tomto seznamu, která výrazně pomůže regenerovat autoimunitu.

Správná hladina vitamínu D – bylo zjištěno, že v celém spektru autoimunitních onemocnění, hraje nedostatek vitamínu D významnou roli a jeho nedostatek umožňuje autoimunitnímu procesu pokračovat. Je zřejmé, že například u autoimunitního onemocnění, jako je diabetes typu 1 u dětí, revmatoidní artritida a Hashimotova hypothyreoza jsou častější u pacientů s nízkou hodnotou vitamínu D. Z tohoto a dalších důvodů byste si měli dát za cíl dosáhnout dostatečné hladiny. Vzhledem k závažnosti autoimunitních onemocnění je dobré nechat si hladinu občas zkontrolovat. Ovšem vitamín D může mít i negativa, takže jeho doplňování je nejbezpečnější přirozenou cestou – opalováním (bez opalovacího krému) a přes zimu malými dávkami rybího tuku. Doplňování vitamínu D v tabletách může být nebezpečné z důvodu blokace vstřebávání magnesia a musí pro to být velmi vážné důvody.

Čtěte také:  Je kyselina askorbová a přírodní vitamín C to samé?

Doplněk omega-3 mastné kyseliny – přírodní omega-3 mastné kyseliny, EPA a DHA, z rybího oleje se ukázaly jen mírně užitečné sami o sobě, ovšem když je spojíte s vynecháním pšenice a správnou hladinou vitamínu D, tak vznikne velice silná protizánětlivá zbraň. Nepleťte si EPA a DHA omega-3 kyseliny s ALA, další formou omega-3 získanou z lněného semínka, chia a vlašských ořechů, která nepřinášejí stejné výhody.

Eliminujte mléčné výrobky – bohužel tohle je pravda v Severní Americe a většině západní Evropy, méně pravda na Novém Zélandu a Austrálii. Autoimunita může být spuštěna  kaseinem beta A1-formou kaseinu široce obsaženého v mléčných výrobcích. Vzhledem k vysoké konzumaci mléčných výrobků v Severní Americe a západní Evropě, nejlepší způsob, jak se vyhnout této imunogenní formě kaseinu, je přestat jíst mléčné výrobky úplně. Občasná konzumace starých vyzrálých sýru je povolená, pokud nezpůsobuje potíže.

Pěstujte si zdravou střevní mikroflóru – lidé s autoimunitním onemocněním mají ve většině případů střevní flóru s omezenou druhovou diverzitou a dominanci nezdravých druhů. Zkuste občas v rozumném množství používat probiotika a prebiotika a nepoškozovat svou střevní mikroflóru antibiotiky, tvrdým alkoholem, chemickými potravinami.

A je to: tady máte základní seznam, jak začít se samoléčením Vaší autoimunity.

V určitých onemocněních, jako je revmatoidní artritida a revmatická polymyalgie, bohatě tento základ stačí a o zbytek se postará Vaše tělo a čas. V jiných onemocněních, jako je například Hashimotova hypothyreoza a zničení pankreatických beta-buněk, které vede k diabetu typu 1, vyléčení autoimunitního zánětu bohužel neobnoví funkci orgánů: hypothyreoza se sice zmírňuje, ale nikdy se nevyléčí a diabetes 1. typu potřebuje nadále inzulín, protože je nevratně poškozená slinivka. Ale vezměte na vědomí, že nejsilnějším rizikovým faktorem při autoimunitním onemocnění je další autoimunitní onemocnění – toto je důvod, proč tolik lidí má  více než jeden autoimunitní problém. Lidé s Hashimotovou chorobou mají například velmi často revmatoidní artritidu nebo lupénku. Takže základní seznam stále stojí za to dodržovat, i když nemůžete doufat v úplné uzdravení.

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!