Antokyany – rostlinné tajemství

0

Antokyany patří do třídy víc než 600 pigmentů, které se přirozeně vyskytují v rostlinách, někdy se jim říká flavonoidy. Nejčastěji reprezentují červenou, fialovou nebo modrou barvu takže se vyskytují v borůvkách, černém rybízu, krvavých pomerančích, červených hroznech atd.

Antokyany – co umíme

Antokyanům se v dnešní době připisuje mnoho úžasných účinků na zdraví. Laboratorní zkoušky ukazují, že mohou být prospěšné v léčbě rakoviny, zánětu, srdečních onemocnění, bakteriálních infekcí, neurodegenerativních chorob.

Směsi bohaté na antokyany byly v dřívějších dobách používány pro léčbu hypertenze, poruch jaterních funkcí, průjmů, cukrovky, ledvinových kamenů, nachlazení a chřipky.

Antokyany z černého rybízu – jsou podle řady studií použitelné pro zlepšení vidění a pro prevenci šedého zákalu a makulární degenerace.

V dnešní době jsou antokyany ve středu zájmu v boji proti rakovině. Studie potvrdily, že antokyany dokázaly snížit rozšiřování rakovinných buněk a potlačovat tvorbu nových nádorů. Jedna studie dokonce prokázala, že denní konzumace ostružin a malin dokázala snížit riziko rakoviny tlustého střeva o 45%. K dohledání jsou i studie, které to samé tvrdí o černých jeřabinách neboli arónii.

Kde se antokyany nacházejí?

Sestavili jsme pro Vás seznam plodin obsahujících antokyany od největšího obsahu po nejmenší. Množství je v miligramech na 100g.

  • Arónie černý jeřáb 2147 mg
  • Bezinky 1993 mg
  • Fialová kukuřice 1642 mg
  • Ostružiny 845 mg
  • Baklažán 750 mg
  • Borůvky divoké 705 mg
  • Černý rybíz 533 mg
  • Borůvky zahradní 529 mg
  • Červený rybíz 353 mg
  • Acai berry 320 mg
  • Pomeranče 200 mg
  • Modré hrozny 192 mg
  • Třešně 170 mg
  • Brusinky  133 mg
  • Maliny 116 mg
  • Červené ředkvičky 116 mg
  • Červené zelí 113 mg
  • Švestky 82 mg
  • Jahody 69 mg
  • Červené hrozny 42 mg
  • Červená cibule 38 mg
  • Červené víno alkohol ​​od 24 do 35 mg

A teď na rovinu: co z těchto potravin máte pravidelně v jídelníčku? Dovedu odhadnout, že to bude asi jen červené víno :). Na tomto seznamu je vidět, že pestrá strava není jen o střídání různých druhů příloh, mas, zeleniny, zdrojů bílkovin, ale také o drobných doplňcích v podobě barevných plodů, které mohou dlouhodobě udělat velkou práci pro naše zdraví.

Čtěte také:  Rezistentní škrob - Úprava potravin a její vliv na zdraví + Video

Zdroj: herbs-info

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!