Alergie – část třetí

0

Pokračujeme v naší sérii na téma alergie. Abyste byli v obraze, přečtěte si nejprve první a druhou část.

Vitamín A a sekrece IgA

Vitamín A je dobře známý pro svou vysokou účinnost proti infekcím. Důležitou součástí ochranných rolí může mít díky své schopnosti zvýšit protilátkovou odezvu a to zejména IgA protilátek na slizničních tkáních. Imunoglobulin A nás chrání před infekcemi, více wikipedia.

IgA je vylučován do střevní výstelky a poskytuje ochranu proti škodlivým patogenům. Pomáhá udržovat zdravou střevní flóru. Kyselina retinová, vytvořená z vitamínu A z potravy, má pozitivní vliv na prekurzory plazmatických buněk produkujících IgA.

Ve střevě probíhá zvýšení a regulace slizniční imunity především v Peyerových plátech. Každou hodinu každého dne Vaše Peyerovi pláty – shluky buněk ve sliznici tenkého střeva, vedou ohromný „rozhovor“ a signalizaci o potravinách, které jíte. Jejich úkolem je pomáhat nám sdílet naše střevo s biliony bakterií v přiměřeně diplomatickém vztahu, takže máme s potravinami přátelské podání ruky, namísto bojů a opileckých rvaček (alergie). Odpovídající množství vitamínu A v našem střevě snižuje pravděpodobnost zánětů tím, že snižuje nevhodnou konverzi T-buněk.

Naše strava se v průběhu let dramaticky změnila a my se nyní pokoušíme kompenzovat to, co jsme ztratili v čerstvých zemědělských produktech, jako jsou mléčné výrobky a maso z pasoucích se zvířat tím, že fortifikujeme potraviny. Ale pokud lidé netolerují fortifikované mléko, pšenici a obiloviny – což jsou běžné alergeny, a pokud nejí vnitřnosti a nejsou od přírody vybaveni k převodu karotenů na vitamín A, tak trpí nedostatkem tohoto vitamínu. A čím méně vitamínu A, tím méně tolerantní je imunitní systém, a tím větší riziko alergie.

Karotenoidy: krásná myšlenka, ale nefungují a v přebytku jsou i škodlivé

Karotenoidy jsou přírodní barviva plodin. Bylo nalezeno přes 600 druhů a dávají zelenině nádhernou duhu odstínů, od zelené na oranžovou, červenou a fialovou. Asi padesát z nich může být převedeno na vitamín A. Hlavní karotenoidy jsou beta-karoten, alfa-karoten, lykopen, lutein a beta-kryptoxanthin.

Čtěte také:  Je zdravé snížit příjem soli?

Ale přeměna karotenoidů na vitamín A není tak efektivní, nebo dokonalá, jak jsme si dříve mysleli. Může být velmi obtížné převést je na vitamín A a nedávná studie z Newcastle University v Anglii zjistila, že 50% žen ve studii nebyly schopny efektivně přeměnit karotenoidy na vitamín A a tudíž mohou mít nedostatek vitamínu A. Další studie v USA nepřinesly žádný důkaz o tom, že by konzumace karotenů měla za následek zvýšení hladiny vitamínu A. U některých lidí, hlavně u kuřáků, může konzumace nadbytku karotenů vést k většímu riziku rakoviny.

Dobře, ale co toxicita vitamínu A?

Věříme, že vitamín A může v některých případech snížit hustotu kostního minerálu a zvyšovat riziko zlomenin, zvláště pokud je v těle nedostatek vitamínu D. Rada pro výživu přezkoumala všechny důkazy o tom, že vitamín A zvyšuje riziko zlomenin, a dospěla k závěru, že celková databáze případů zůstane „konfliktní a nevyřešená“. Rada se domnívá, že doplnění 10,000 IU vitamínu A (retinolu) denně je všeobecně bezpečné.

Doporučení týmu MIRAPA:  Nedoporučujeme užívat vitamín A ani vitamín D v doplňcích, ale plně podporujeme jejich příjem v přirozených potravinách, jako jsou vnitřnosti, tučné mořské ryby a neupravené mléčné výrobky z pasoucích se krav. A samozřejmě, co se týče vitamínu D, tak doporučujeme pobyt venku na sluníčku a čerstvém vzduchu 🙂

Zdroj: allergyresearchgroup

 

Napsat komentář

Pin It on Pinterest

Shares
Share This

Vyplňte Vaší emailovou adresu a dostanete od nás ebook zdarma!